Vad gäller ärendet?
Telefonnummer
019-602 80 00Telefontider
Måndag-fredag 07.30-16.15
Vi på Kontaktcenter hjälper dig med frågor som inte handlar om din vård och hälsa. Sådant som kallas "administrativa ärenden".
Till exempel svarar vi på frågor om faktura, betalning och frikort.
Vi hjälper dig att hitta kontaktuppgifter till vårdcentral, mottagning, vårdavdelning eller annan enhet.
Behöver du hjälp med att genomföra ett ärende på 1177.se när du har loggat in så kan vi guida dig. Men vi kan inte göra ärendet åt dig, eftersom det är sekretess.
Vi kan boka, omboka eller avboka tid för vaccination.
Om vi inte kan svara på din fråga så hänvisar vi dig till rätt ställe så att du får kontakt.
DU KAN ANVÄNDA 1177 DIREKT FÖR ATT KONTAKTA OSS
Genom att logga in i 1177 direkt kan du påbörja en kontakt med oss när som helst på dygnet så svarar vi under tjänstens öppettider.
När du har loggat in väljer du "Administrativa frågor" så kommer du till oss.
När behöver man ha kontakt direkt m vc?
Genom att logga in på 1177.se kan du hantera intyg som vården har skrivit. Du kan:
- Läsa dina intyg.
- Skicka dina intyg digitalt till Försäkringskassan eller Transportstyrelsen.
- Spara dina intyg som dokument på din dator.
Du kan bara hantera dina egna intyg. Du kan inte se ditt barns intyg.
Så här gör du:
- Logga in på 1177.se.
- Klicka på Intyg i huvudmenyn.
- Du ser nu en lista över dina intyg.
Läs mer om att hantera intyg (1177.se)
Var ska vi hänvisa den som inte kan/vill logga in på 1177?
För att få ett läkarintyg på att du är sjuk behöver du träffa en läkare. Läkarbesöket kan göras fysiskt eller digitalt.
Välj mellan:
- Ringa vårdcentralen för att boka tid (du kan inte boka läkartid via e-tjänsten Boka tid)
- Använda 1177 direkt. När du har loggat in väljer du "Sök vård" och svarar på frågor om dina symtom.
Ring oss och boka en tid då vi ringer upp dig. Du får då prata med en sjuksköterska som gör en första bedömning av dina besvär och bokar en tid för besök när det behövs.
telefon 019-602 10 00
Är telefontiderna slut? Vi lägger ut fler under dagen. Prova igen eller använd 1177 direkt.
Det finns vissa sjukdomar och medicinska förhållanden som gör att Transportstyrelsen kan kräva att du skickar in ett särskilt läkarintyg. Vid missbruk eller beroende av alkohol, läkemedel eller andra droger kan Transportstyrelsen kräva att du tar prover och skickar in ett läkarintyg för att visa att du är nykter.
ADHD, autismspektrumtillstånd och liknande diagnoser samt psykisk utvecklingsstörning
Du som har en pågående kontakt med allmänpsykiatrin för vuxna, barn- och ungdomspsykiatrin (bup) eller har en pågående kontakt eller är känd sedan tidigare på vuxenhabiliteringen eller barn-och ungdomshabiliteringen i Region Örebro län kan diskutera körkortsintyg med din vårdkontakt.
Du som inte har en pågående kontakt hänvisar vi till privata vårdgivare.
Nedsatt syn
Skicka den anmodan om synundersökning som du har fått från Transportstyrelsen till Ögonkliniken på adress: Ögonkliniken, Universitetssjukhuset Örebro, 701 85 Örebro
Vi skickar dig därefter en kallelse med tid för undersökning.
Alkohol och droger
Du som bor i Örebro län och har fått ett föreläggande eller beslut från Transportstyrelsen om att inkomma med läkarintyg för att påvisa nykter- och drogfrihet gällande alkohol, narkotika samt anabola androgena steroider kan vända dig till beroendecentrums körkortsmottagning. Patienter med en pågående kontakt inom psykiatrin eller beroendecentrum kan kontakta körkortsmottagningen för intyg och ansökan om alkolås.
Beroendecentrums körkortsmottagning
Avgifter för intyg
Du kan själv välja vilken vårdcentral du vill tillhöra. Vill du byta vårdcentral kallas det att du "listar" dig på en annan vårdcentral.
Genom att logga in på 1177.se kan du på egen hand byta vårdcentral (lista dig på en annan vårdcentral)
Så här fungerar det (1177.se)
Använd e-tjänsten Förnya recept (inloggning med e-legitimation krävs)
Du kan också ringa till oss för att boka en telefontid:
Telefonnummer
019-602 04 00Telefontider
Måndag-fredag 07.30-17.00
Drop-in-tider
Tisdagar 15.00-15.30
Torsdagar 15.00-15.30
Då behöver du kontakta den mottagning där du fick receptet.
Logga in på 1177 och välj Läkemedelstjänster (inloggning med e-legitimation krävs)
Genom att logga in på 1177.se kan du som är över 18 år se om du har uttag kvar på ditt recept och vilka läkemedel du har hämtat ut.
Kan du inte logga in så kan du gå till ditt apotek och be dem skriva ut en läkemedelslista.
På läkemedels-webben FASS för allmänheten kan du söka på läkemedlets namn (eller den verksamma substansens namn om det inte spelar någon roll vilket varumärke medicinen har) för att se om medicinen finns inne på ditt apotek. Du kan också söka på närmaste apotek som har medicinen i lager.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 9 april 2024