Vi använder webbkakor för att viss nödvändig funktionalitet på webbplatsen ska fungera för att ge dig en förbättrad upplevelse. Dessutom kan vi med ditt godkännande för analyskakor sammanställa statistik för att förbättra webbplatsen.
På obstetrik- och gynekologimottagningen USÖ utreds och behandlas patienter med gynekologiska sjukdomar. Hit vänder du dig också för rådgivning vid abort.
Vart ska du vända dig för att få hjälp? - Vid enklare gynekologiska besvär som t ex flytningar, frågor kring klimakteriet, framfallsbesvär - vänd dig till din vårdcentral eller ring 1177. - För abortrådgivning kontakta obstetrik- och gynekologimottagningen USÖ - Vid akuta gynekologiska tillstånd och i graviditet till och med vecka 22 + 0 ringer du 1177. Du får prata med en sjuksköterska som bedömer om tillståndet behöver undersökas på omgående eller om du kan kontakta obstetrik- och gynekologimottagningen USÖ eller primärvården. - Gravida kvinnor från graviditetsvecka 22 vänder sig till förlossningsavdelningen.
Här kan du se din tid samt omboka en tid du fått för cytologkontroll vid obstetrik- och gynekologimottagningen. Övriga av- eller ombokningar av tid sker med formuläret Av/omboka tid.
Om du ska lämna prover inför besöket, tänk på att du ska hinna med det, se kallelse. Om du som patient behöver tolk vid besöket, tänk på att vara ute i god tid med din ombokning.
Omboka gärna tiden istället för att avboka den. Om det inte finns någon tid att boka om till, använd istället Av- omboka tid så tar vi hand om ditt ärende. Vissa tider, exempelvis nybesök eller om du har två eller fler besök bokade i följd, ombokas med Av/omboka tid.
Här kan du av- eller omboka en tid du fått för besök på obstetrik- och gynekologmottagningen Universitetssjukhuset Örebro. Du får en bekräftelse via din inloggning via e-tjänsterna på 1177.se inom tre arbetsdagar.
Har du avbokat din tid vid två tillfällen kommer du inte att erbjudas någon ny tid vid ytterligare avbokning.
Vid ombokning kommer en kallelse med ny besökstid till dig per post. Kontrollera vilken mottagning din nya tid avser (Örebro eller Karlskoga). Om den nya tiden inte passar vill vi att du lämnar återbud snarast möjligt så vi kan erbjuda tiden till någon annan.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som rör din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden åt dig.
Här kan du beställa kopior ur din journal. Du kommer att få ett svar inom 3-5 arbetsdagar via din inloggning i 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Om du loggar in i 1177 Vårdguidens e-tjänster med e-legitimation kan du även använda e-tjänsten Journalen. Där kan du läsa delar av din journal.
Om du vill hämta journalkopiorna på mottagningen ska du kunna legitimera dig.
De nio första sidorna är kostnadsfria. Den tionde sidan kostar 50 kronor och därefter 2 kronor styck för ytterligare sidor.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som rör din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden åt dig.
Här kan du skriva din egen vårdbegäran. Om du blivit hänvisad från annan kvinnoklinik, vänligen uppge det. Du kommer att få ett svar inom fem arbetsdagar.
Gäller ditt ärende avbrytande av graviditet – använd istället ärendetypen Kontakta oss.
Egen vårdbegäran betyder inte att du med automatik har rätt att få specialistvård. En egen vårdbegäran ska bedömas på samma sätt som om den vore en inkommen remiss från läkare.
Även om du riktar din vårdbegäran till en gynekologimottagning på en specifik ort försöker vi att erbjuda dig en kontaktmöjlighet så snabbt som möjligt. Det innebär att du kan bli kallad till Örebro eller Karlskoga.
Ytterst är det den mottagande verksamheten som avgör vilken vård och på vilken vårdnivå den ska ges. Det kan innebära att du som vårdsökande hänvisas till primärvården eller rekommenderas egenvård.
Här kan du ställa frågor som rör cellprovtagning och cellprovsvar vid Obstetrik och gynekologmottagningen Universitetssjukhuset Örebro
Observera att detta inte gäller vid akuta sjukdomar eller besvär. Vid akuta tillstånd ring 1177. Vid livshotande tillstånd ring 112.
Du får svar via 1177 Vårdguidens e-tjänster inom tre arbetsdagar.
Om meddelandet är av väsentlig betydelse för fortsatt vård och behandling kommer det att dokumenteras i din patientjournal.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig.
Här kan du skicka en förfrågan om att förnya recept som du tidigare har fått utskrivet på mottagningen. Skicka alltid din förfrågan i god tid så undviker du att bli utan medicin. Du kan själv se dina aktuella och tidigare recept via e-tjänsten läkemedelskollen.
Kostnaden för att förnya recept kan du läsa mer om här. Du kommer att få en faktura på avgiften. Om du har ett giltigt frikort för sjukvård kostar inte receptförnyelsen något.
Ditt ärende kommer att läsas av en sjuksköterska/medicinsk vårdadministratör som lämnar det vidare till den vårdgivare som förnyar ditt recept. Din receptförfrågan antecknas i din patientjournal.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som rör din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden åt dig.
Observera att detta inte gäller vid akuta sjukdomar eller besvär. Vid akuta tillstånd ring 1177. Vid livshotande tillstånd ring 112.
Du får svar via 1177 Vårdguidens e-tjänster inom fem arbetsdagar.
Om meddelandet är av väsentlig betydelse för fortsatt vård och behandling kommer det att dokumenteras i din patientjournal.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som rör din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden åt dig.
När du kommer till oss för ditt besök kan du antingen anmäla dig i självincheckningsdisk eller i reception/kassa. För alla bokade besök ser du i din kallelse hur du ska göra.
Har du frågor om din medicinering eller behandling ska du kontakta din mottagning. Det kan du göra genom mottagningens e-tjänster eller genom att ringa på telefontiden.
Observera att du inte ska mejla frågor om din behandling eftersom det handlar om känsliga och sekretessbelagda uppgifter! Genom att använda e-tjänsten Kontakta oss skyddas dina uppgifter.