Om du inte kan komma på din bokade tid ska du kontakta din klinik så snabbt du kan.
Du kan ringa eller använda klinikens e-tjänster.
Då slipper du betala för ett sent återbud eller uteblivet besök.
Sent återbud
Om du avbokar eller ombokar din tid när det är mindre än 24 timmar kvar till besöket, får du betala.
Det kostar 350 kronor för vuxna och 200 kronor för barn och ungdomar.
Uteblivet besök
Om du inte kommer på din bokade tid får du också betala.
Det kostar 500 kronor för vuxna och 300 kronor för barn och ungdomar.
Barn och ungdomar
För barn och ungdomar är tandvården kostnadsfri.
Det gäller till och med den sista december det år du fyller 23 år.
Vuxna
Från det år du fyller 24 får du betala en stor del av tandvården själv.
Hur mycket du behöver betala beror bland annat på hur gammal du är och vilka behandlingar du behöver.
Fråga alltid tandläkaren eller tandhygienisten vad din behandling kommer att kosta. Du har rätt att få veta det i förväg.
Högkostnadsskydd
Det finns en gräns för hur mycket du behöver betala för tandvård under tolv månader.
Det kallas högkostnadsskydd för tandvård.
Läs mer om högkostnadsskyddet på Försäkringskassans webbplats
Tandvårdsstöd
Vuxna med särskilda behov kan i vissa fall få tandvård till samma avgift som för sjukvård. Det heter Tandvårdsstöd.
Det kan till exempel vara om du har ett stort behov av daglig omsorg. Det kan också vara om du har en sjukdom och behöver tandvård som en del av behandlingen.
Om du har fått Tandvårdsstöd, ta med ditt personliga tandvårdsintyg till besöket. Det är ett brev eller ett gult eller blått kort som du har fått av Tandvårdsenheten.
Vill du veta mer om Tandvårdsstödet?
Tandvårdsenheten i Region Örebro län kan svara på frågor om Tandvårdsstödet.
Kontakta Tandvårdsenheten i Region Örebro län
Betalning
Du kan betala med kort, Swish eller faktura.
Du kan också dela upp din betalning genom Resurs Bank.
Här finns mer information om våra betalningsalternativ
Frisktandvård - tandvård till fast pris
Det finns också ett avtal som fungerar som en försäkring, det heter Frisktandvård.
Då betalar du en fast summa varje månad för all tandvård du behöver för att hålla din mun frisk.
Med Region Örebro läns app ”Digital mottagning Region Örebro län” kan du kostnadsfritt träffa en tandläkare och få hjälp och råd via videosamtal. Det enda du behöver är en internetuppkoppling och en e-legitimation t.ex. mobilt BankID eller Freja eID Plus
Läs mer om digital mottagning
Med våra e-tjänster på 1177 kan du snabbt, enkelt och säkert kontakta oss när det passar dig.
För att använda våra e-tjänster loggar du in på 1177.se
Du behöver ha en e-legitimation till exempel BankID eller Freja eID Plus.
När du har loggat in kan du till exempel:
- se din bokade tid
- omboka din tid
- avboka din tid
- kontakta oss
- ge ditt medgivande för sms-påminnelser
- teckna Frisktandvårdsavtal
Vilka e-tjänster som erbjuds varierar mellan våra kliniker.
Innan du kommer till din undersökning vill vi att du svarar på några frågor om din hälsa.
Några dagar innan ditt bokade besök kan du få ett sms eller e-postmeddelande med en länk till en hälsodeklaration.
Kontrollera att du har aviseringar påslagna på 1177, så att du inte missar meddelanden från oss. Aviseringar aktiverar du under ”Inställningar” på 1177.se
Gör så här för att fylla i din hälsodeklaration
- Klicka på länken i ditt sms eller e-postmeddelande och logga in på 1177. Hälsodeklarationen finns i din inkorg.
- Svara på frågorna om din hälsa och fyll i om du använder några mediciner.
- När du har svarat på alla frågor, tryck på ”Bekräfta dina svar”.
Dina uppgifter sparas direkt i din patientjournal.
Om du behöver ändra dina inskickade svar, prata med din behandlare när du kommer till ditt bokade besök.
Om du inte kan fylla i din hälsodeklaration
Om du inte kan fylla i din hälsodeklaration på 1177 så hjälper behandlaren dig att fylla i den när du kommer till ditt besök.
När det är dags för dig att komma till Folktandvården kan du få ett meddelande på sms eller genom din digitala brevlåda (till exempel Kivra). Kontrollera att du har notifieringar/aviseringar påslagna i din digitala brevlåda, så att du inte missar kallelser från oss.
Om du inte har en digital brevlåda eller kan ta emot sms, kommer din kallelse att skickas som ett brev hem till dig.
Boka din tid själv
När det är dags för dig att komma till tandvården får du ett sms med en länk till webbtidboken på 1177. Där bokar du själv en tid som passar dig.
Om vi inte har ditt mobiltelefonnummer kommer du istället få ett brev till din digitala brevlåda eller ett brev till din hemadress. I brevet förklarar vi hur du bokar din tid.
Kallelse med en redan bokad tid
Vissa patienter får ett brev med en redan bokad tid. Brevet kommer till din digitala brevlåda eller till din hemadress.
Det gäller till exempel:
- barnpatienter
- patienter som är 75 år eller äldre
- tandvårdsrädda patienter
- patienter som får specialisttandvård
- patienter som har Region Örebro läns tandvårdsstöd
Påminnelse om bokad tid
När du har ett bokat besök kan du få ett sms som påminner dig om tiden.
Om du vill att vi ska påminna dig, kontrollera att kliniken har ditt mobilnummer.
Det gör du genom att använda klinikens e-tjänst ”Ge ditt medgivande till sms-påminnelse och erbjudande om tid”. Du kan också ringa din klinik.
Erbjudande om tid genom sms
När det är dags för dig att komma till Folktandvården kan du få erbjudande om en tid genom sms. Det kan du också få om du redan har en bokad tid men har sagt att du vill komma tidigare.
Om du vill ha erbjudande om tid genom sms kan du använda klinikens e-tjänst ”Ge ditt medgivande till sms-påminnelse och erbjudande om tid”. Du kan också ringa din klinik.
När vi skickar erbjudande om tid genom sms, kommer det från telefonnummer 073-7494449143.
Visa din legitimation när du besöker tandvården.
Godkänd legitimation är till exempel körkort, pass eller ID-kort.
När ett barn besöker oss ska en medföljande vuxen legitimera sig. Den vuxna kan då lämna uppgifter om barnets namn och personnummer.
Ta alltid med en lista över dina mediciner när du besöker oss.
Du som är folkbokförd i Örebro län kan åka kostnadsfritt med kollektivtrafiken till och från vårdbesök.
Om du har fått ett kallelsebrev med en bokad tid hem till dig eller i din digitala brevlåda kan du använda kallelsen som bussbiljett på vägen till besöket.
När du ska åka hem kan du använda kvittot för besöksavgiften som biljett.
Om du inte får något kvitto kan du be om ett intyg som heter "Vård har ägt rum". Det fungerar också som biljett på bussen.
OBS! Sms fungerar inte som biljett på bussen.
Digital bussbiljett - vårdbiljett
När du har ett bokat besök hos Folktandvården kan du få en kostnadsfri bussbiljett.
Biljetten heter vårdbiljett och finns i appen ”Länstrafiken Örebro”.
Du får ett sms när din vårdbiljett finns att hämta i appen.
Sms:et kommer senast 4 timmar innan ditt bokade besök.
Biljetten gäller samma dag som besöket.
Om du är under 18 år kan en vårdnadshavare åka på biljetten tillsammans med dig.
Läs mer om vårdbiljetten på Länstrafikens webbplats
För att du ska kunna använda en digital vårdbiljett behövs följande:
- Folktandvården behöver ha ditt aktuella mobiltelefonnummer.
- Du behöver den senaste versionen av appen ”Länstrafiken Örebro”.
För att utveckla tandvården deltar Folktandvården i ett nationellt kvalitetsregister som heter SkaPa.
Vid ditt besök kan vi ibland behöva ta röntgenbilder. Med tandröntgen kan tandläkaren eller tandhygienisten upptäcka sådant som de inte kan se med egna ögon. Det kan vara till exempel hål under fyllningar och mellan tänderna.
Om du inte talar svenska eller om du är hörsel- eller talskadad har du rätt till tolk.
Meddela oss att du behöver tolk när du får eller bokar en tid, då ser vi till att tolk finns på plats vid ditt besök.
När du besöker tandvården ska du undvika parfym, rakvatten och andra starka dofter.
Starka dofter kan göra att den som är allergisk får allvarliga besvär.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 6 november 2024