För de flesta besök inom hälso- och sjukvården betalar du en patientavgift. Hur stor avgiften är beror på vilken sorts vård du får. Du kan välja att betala din patientavgift kontant, via faktura som skickas hem till dig eller till din digitala brevlåda. Du kan också välja att få elektronisk faktura via din internetbank.
Ett digitalt vårdmöte fungerar precis som ett vanligt besök, med skillnaden att du som patient inte behöver uppsöka en mottagning för att träffa vårdpersonal, utan kan göra det direkt via ett videosamtal eller telefonsamtal.
- Videobesök för vårdcentralskontakt kostar 100 kronor.
- Videobesök med läkare på sjukhus kostar 300 kronor.
- Videobesök med övrig personal på sjukhus kostar 200 kronor.
- Kvalificerad telefonkontakt med vårdpersonal kostar 100 kronor.
(Innebär att telefonsamtalet ersätter besök). - Enkel telefonkontakt (tidsbokning eller rådfrågning) är gratis.
Om du har allmänna frågor om betalning, högkostnadsskydd eller frikort kan du prata med personalen i någon av våra kassor eller receptioner. Vid frågor om ditt frikort och vilka besök som ingår i din aktuella frikortsperiod, vänligen logga in på 1177, övriga tjänster. Välj Frågor om frikort.
Felaktig faktura
Om du inte tycker att fakuran är rätt och har frågor kan du vända dig till den mottagning som har utfärdat fakturan. Avdelningen för kundfakturor har inte möjlighet att besluta om avgiftsbefrielse i enskilda ärenden.
Övriga fakturafrågor
Har du andra frågor om din faktura, kontakta Regionservice, avdelningen för kundfakturor, telefon 019-602 17 91 eller mejla till patientfakturor@regionorebrolan.se.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 8 mars 2023