Ortopedmottagningen Lindesbergs lasarett
Till ortopedmottagningen i Lindesberg kommer patienter som remitterats på grund av artros i höft- och/eller knäleder. Patienter kallas till oss för både nybesök och återbesök, det kan till exempel vara efter operation eller akutbesök. Vi tar emot patienter från hela Sverige.
Telefonnummer
0581-851 14Telefontider
Måndag-fredag 07.30-11.00
Öppettider
Måndag-torsdag 07.30-16.00
Fredagar 07.30-14.00
Texttelefon
019-670 25 99Besöksadress
Lindesbergs lasarett Stentäppsgatan 6, Lindesberg HuvudentréHitta på Lindesbergs lasarett
Visste du att du kan boka tid för provtagning på Vårdcentralsjouren Örebro?
Om du har blivit ordinerad provtagning kan du välja om du vill boka tid för provtagning på din vårdcentral eller på Vårdcentralsjouren Örebro.
Gäller dagtid måndag - fredag.
Remiss eller egen vårdbegäran krävs
Remiss
För att få komma till mottagningen behöver du först få en bedömning från exempelvis din läkare på vårdcentralen. Hen skickar sedan remissen till oss och du får en bekräftelse på att vi har tagit emot den.
Egen vårdbegäran
Om du inte har en remiss kan du göra en egen vårdbegäran. Egen vårdbegäran gör du via vår e-tjänst. Du kan även fylla i en blankett och skicka per post.
Är du vårdgivare/remittent?
Du som bor du i annat län än Örebro län
Har du fått besked om långa väntetider i din hemregion eller anser du att din hemregion inte kan erbjuda rätt vård för dig? Då finns det möjlighet för dig att komma till oss på ortopediska kliniken i Region Örebro län. Du har möjlighet att söka vård hos oss oavsett vart du är bosatt i Sverige. Du är varmt välkommen att kontakta oss om du har frågor om hur du gör för att komma till oss! Ring 019-6025399 så hjälper vi dig.
Du kan också kontakta din hemregion och höra om vilka regler som gäller för just dig. Oftast behövs ett godkännande från din hemregion.
Anmäl dig när du kommer hit
När du kommer till oss för ditt besök kan du antingen anmäla dig i självincheckningsdisk eller i reception/kassa. För alla bokade besök ser du i din kallelse hur du ska göra.
Frågor om din behandling
Har du frågor om din medicinering eller behandling ska du kontakta din mottagning. Det kan du göra genom mottagningens e-tjänster eller genom att ringa på telefontiden.
Observera att du inte ska mejla frågor om din behandling eftersom det handlar om känsliga och sekretessbelagda uppgifter! Genom att använda e-tjänsten Kontakta oss skyddas dina uppgifter.
Läs mer om hur dina uppgifter skyddas och hanteras i vården (1177.se)
Beställ en kopia av journalen via internet
- Beställning av journalkopior ska du i första hand göra via 1177 Vårdguidens e-tjänster
- Hos vissa mottagningar kan du beställa en kopia av din journal. Kopian skickas till dig med post. Sök upp din mottagning på 1177.se för att se om mottagningen erbjuder tjänsten.
- Du kan även logga in med din e-legitimation för att läsa din journal via nätet. På 1177.se finns mer information om att läsa sin journal via nätet.
Beställ en kopia av journalen via blankett
Du kan beställa en kopia av din journal via en blankett. Blanketten lämnar eller skickar du till den vårdenhet du vill begära ut journalen ifrån.
Som patient har du i regel rätt att ta del av de uppgifter som finns i din journal. Men innan en journal kan lämnas ut måste det göras en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen. Du har rätt att få ett skriftligt besked och har alltid rätt att överklaga om sekretessprövningen visar att din journal inte kan lämnas ut.
Kostnader och avgifter
Du kan läsa kopior av journalhandlingar på plats utan kostnad om möjlighet till detta finns. Om du önskar att kopiorna ska skickas till dig eller om du hämtar kopior mot uppvisande av legitimation tillkommer en avgift beroende på antal sidor. De första nio sidorna är gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och därefter kostar det två kronor per sida.
På 1177.se finns mer information om din journal och journalkopior