Vi använder webbkakor för att viss nödvändig funktionalitet på webbplatsen ska fungera för att ge dig en förbättrad upplevelse. Dessutom kan vi med ditt godkännande för analyskakor sammanställa statistik för att förbättra webbplatsen.
Till ortopedmottagningen i Lindesberg kommer patienter som remitterats på grund av artros i höft- och/eller knäleder. Patienter kallas till oss för både nybesök och återbesök, det kan till exempel vara efter operation eller akutbesök. Vi tar emot patienter från hela Sverige.
Du får bekräftelse på din av- eller ombokning via din inloggning i 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Kallelse med ny besökstid kommer till dig per post. Om den nya tiden inte passar vill vi att du lämnar återbud snarast möjligt så vi kan erbjuda tiden till någon annan.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som rör din person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden åt dig.
Här kan du skicka en förfrågan om att beställa journalkopior. Din vårdgivare avgör om du får kopior på journalen hemskickat.
Om du loggar in i 1177 Vårdguidens e-tjänster med e-legitimation kan du även använda e-tjänsten Journalen. Där kan du läsa delar av din journal.
Du kommer att få svar inom 3 arbetsdagar.
Kopiorna skickas hem till dig. Kontrollera att du angivit rätt adress i formuläret. För journalkopior upp till 9 sidor debiteras ingen kostnad. För 10 kopior debiteras en kostnad på 50 kr och varje sida därutöver 2 kr styck.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som rör din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden åt dig.
För önskemål om besök ber vi dig fylla i detta formulär. När vi bedömt din vårdbegäran kommer du att informeras om var du ska söka vård.
Om du inte fått besked inom 14 dagar så hör av dig till den mottagning där du sökt vård.
Inskickande av detta formulär innebär att vi får ta del av journalhandlingar från andra vårdgivare.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig.
För önskemål om besök ber vi dig fylla i detta formulär. När vi bedömt din vårdbegäran kommer du att informeras om var du ska söka vård.
Om du inte fått besked inom 14 dagar så hör av dig till den mottagning där du sökt vård.
Inskickande av detta formulär innebär att vi får ta del av journalhandlingar från andra vårdgivare.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig.
För önskemål om besök ber vi dig fylla i detta formulär. När vi bedömt din vårdbegäran kommer du att informeras om var du ska söka vård.
Om du inte fått besked inom 14 dagar så hör av dig till den mottagning där du sökt vård.
Inskickande av detta formulär innebär att vi får ta del av journalhandlingar från andra vårdgivare.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig.
Här kan du skicka en förfrågan om att förnya recept som du tidigare har fått utskrivet på mottagningen. Skicka alltid din förfrågan i god tid så undviker du att bli utan medicin. Du kan själv se dina aktuella och tidigare recept via e-tjänsten läkemedelskollen.
Kostnaden för att förnya recept kan du läsa mer om här. Du kommer att få en faktura på avgiften. Om du har ett giltigt frikort för sjukvård kostar inte receptförnyelsen något.
Ditt ärende kommer att läsas av en sjuksköterska/medicinsk vårdadministratör som lämnar det vidare till den vårdgivare som förnyar ditt recept. Din receptförfrågan antecknas i din patientjournal.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som rör din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden åt dig.
Här kan du kontakta din vårdgivare eller be din vårdgivare kontakta dig.
Du kommer att få svar inom 2 arbetsdagar via din inloggning i 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du har akuta besvär hänvisas du till Ortopedmottagningen 0581-851 14
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig.
Här kan du lämna ett meddelande/ställa en fråga som rör din vård vid ortopedmottagningen. Du får svar inom fem arbetsdagar via ditt konto i Mina vårdkontakter.
Observera att du inte kan avboka eller omboka besök via denna tjänst. Om ditt ärende gäller detta ring oss på mottagningen telefon 0581-85 114.
Observera att detta inte gäller vid akuta sjukdomar eller besvär. Vid akuta tillstånd ring 1177. Vid livshotande tillstånd ring 112.
Du får svar inom 5 arbetsdagar.
Du kan bara utföra ärenden som rör din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden åt dig.
För att få komma till mottagningen behöver du först få en bedömning från exempelvis din läkare på vårdcentralen. Hen skickar sedan remissen till oss och du får en bekräftelse på att vi har tagit emot den.
Om du inte har en remiss kan du göra en egen vårdbegäran. Egen vårdbegäran gör du via vår e-tjänst. Du kan även fylla i en blankett och skicka per post.
Har du fått besked om långa väntetider i din hemregion eller anser du att din hemregion inte kan erbjuda rätt vård för dig? Då finns det möjlighet för dig att komma till oss på ortopediska kliniken i Region Örebro län. Du har möjlighet att söka vård hos oss oavsett vart du är bosatt i Sverige. Du är varmt välkommen att kontakta oss om du har frågor om hur du gör för att komma till oss! Ring 019-6025399 så hjälper vi dig.
Du kan också kontakta din hemregion och höra om vilka regler som gäller för just dig. Oftast behövs ett godkännande från din hemregion.
När du kommer till oss för ditt besök kan du antingen anmäla dig i självincheckningsdisk eller i reception/kassa. För alla bokade besök ser du i din kallelse hur du ska göra.
Har du frågor om din medicinering eller behandling ska du kontakta din mottagning. Det kan du göra genom mottagningens e-tjänster eller genom att ringa på telefontiden.
Observera att du inte ska mejla frågor om din behandling eftersom det handlar om känsliga och sekretessbelagda uppgifter! Genom att använda e-tjänsten Kontakta oss skyddas dina uppgifter.
Hos vissa mottagningar kan du beställa en kopia av din journal. Kopian skickas till dig med post. Sök upp din mottagning på 1177.se för att se om mottagningen erbjuder tjänsten.
Som patient har du i regel rätt att ta del av de uppgifter som finns i din journal. Men innan en journal kan lämnas ut måste det göras en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen. Du har rätt att få ett skriftligt besked och har alltid rätt att överklaga om sekretessprövningen visar att din journal inte kan lämnas ut.
Kostnader och avgifter
Du kan läsa kopior av journalhandlingar på plats utan kostnad om möjlighet till detta finns. Om du önskar att kopiorna ska skickas till dig eller om du hämtar kopior mot uppvisande av legitimation tillkommer en avgift beroende på antal sidor. De första nio sidorna är gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och därefter kostar det två kronor per sida.