Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län

Region Örebro län varnar: Falska sms i omlopp

Publicerad: 2023-03-29 09:26

Flera länsbor har den senaste tiden fått falska sms på sina mobiler från en avsändare som ser ut att vara Region Örebro län. I sms:et saknas information om vad meddelandet gäller, däremot finns en uppmaning att klicka sig vidare via en länk.

Någon håller i en mobiltelefon.

Riktiga sms från Region Örebro län innehåller information direkt i meddelandet. Foto: Icon Photography

- Sms:en kommer inte från regionen, förtydligar chefläkare Andreas Wladis på Patientsäkerhetsenheten. Vi uppmanar den som eventuellt fått ett meddelande som bara innehåller en uppmaning att klicka sig vidare att inte göra det. Radera istället sms:et.

De sms som skickas ut från Region Örebro län, som påminnelser eller kallelser, innehåller alltid information som går att läsa direkt i meddelandet.

Viktigt att vara på sin vakt

Under de senaste åren har flera bedrägeriförsök gjorts där länsbor antingen fått meddelanden via mejl eller till mobilen som sägs komma från Region Örebro län. I vissa fall har personer också ringt upp och utgett sig för att arbeta på regionen.

- Det är viktigt att vara på sin vakt och under inga omständigheter lämna ut uppgifter som personnummer, bankkontonummer eller signeringskoder till e-tjänster, menar Andreas Wladis. Vid tveksamheter är det bättre att själv kontakta regionen för kontroll.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 29 mars 2023