Vi använder webbkakor för att viss nödvändig funktionalitet på webbplatsen ska fungera för att ge dig en förbättrad upplevelse. Dessutom kan vi med ditt godkännande för analyskakor sammanställa statistik för att förbättra webbplatsen.
Hematologmottagningen (fd. medicinmottagning 2) har en omfattande öppenvårdsverksamhet med utredning, kontroller av patienter med olika typer av blodsjukdomar samt blodtappning och blodtransfusioner av olika slag. Vi gör även benmärgsprovtagning.
Vi tar också emot patienter som har varit inlagda på vårdavdelning eller andra vårdinrättningar för uppföljningar.
Du får bekräftelse på din av- eller ombokning via din inloggning i 1177 Vårdguidens e-tjänster inom 2 arbetsdagar.
Ange om du vill ha en ny kallelse.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig.
Här kan du beställa kopior ur din journal vid medicinska kliniken på USÖ. Du kommer att få ett svar inom 2 arbetsdagar.
Om du loggar in i 1177 Vårdguidens e-tjänster med e-legitimation kan du även använda e-tjänsten Journalen. Där kan du läsa delar av din journal.
Om du vill hämta journalkopiorna på mottagningen ska du kunna legitimera dig. De nio första kopiorna är kostnadsfria. Den tionde kopian kostar 50 kr och därefter 2 kr styck.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som rör din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden åt dig.
För önskemål om besök ber vi dig fylla i detta formulär. När vi bedömt din vårdbegäran kommer du att informeras om var du ska söka vård.
Om du inte fått besked inom 14 dagar så hör av dig till den mottagning där du sökt vård.
Inskickande av detta formulär innebär att vi får ta del av journalhandlingar från andra vårdgivare.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i Mina vårdkontakter. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig.
Här kan du skicka en förfrågan om att förnya hjälpmedel som du tidigare har fått hos oss.
Du kommer att få svar via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Dina hjälpmedel expedieras inom 2 arbetsdagar.
Du kan ange högst fyra hjälpmedel per formulär. Behöver du förnya fler hjälpmedel gör du en ny beställning på samma sätt.
Kostnaden för att förnya hjälpmedel kan du läsa mer om här, den eventuella kiKostnaden faktureras. Kostnadsfri förnyelse av hjälpmedel gäller vid frikort för sjukvård, för ungdomar under 20 år, samt den som omfattas av smittskyddslagen.
Glöm inte ange frikortsnummer och giltighetstid om du har frikort för sjukvård.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig.
Här kan du skicka en förfrågan om att förnya recept som du tidigare har fått utskrivet på mottagningen. Skicka alltid din förfrågan i god tid så undviker du att bli utan medicin. Du kan själv se dina aktuella och tidigare recept via e-tjänsten läkemedelskollen.
Kostnaden för att förnya recept kan du läsa mer om här. Du kommer att få en faktura på avgiften. Om du har ett giltigt frikort för sjukvård kostar inte receptförnyelsen något.
Ditt ärende kommer att läsas av en sjuksköterska/medicinsk vårdadministratör som lämnar det vidare till den vårdgivare som förnyar ditt recept. Din receptförfrågan antecknas i din patientjournal.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som rör din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden åt dig.
Här kan du som är patient lämna ett meddelande/ställa en fråga till oss på hematologmottagningen/medicinmottagning 2.
Med anledning av Coronavirus, Covid-19 Besök på hematologmottagningen/medicinmottagning 2 Besök som inte kan vänta genomförs som vanligt - generellt gäller att anhöriga ombeds vänta i väntrum, i de fall de följt med patienten till mottagningen. Planerade återbesök kan komma att ersättas av telefonsamtal – patienten kommer då kontaktas av ansvarig läkare på telefon innan besöket. Om du själv vill avboka besök – kontakta mottagningen så att besöket eventuellt kan ersättas av telefonsamtal. Om du har ett planerat besök och har symtom på luftvägsinfektion Kontakta mottagningen för rådgivning. I många fall kan man skjuta upp besöket eller ersätta det med telefonkontakt med läkare. Behandlingar på hematologmottagningen/medicinmottagning 2 Behandlingar kan komma att skjutas upp, om det bedöms medicinskt säkert. Patienten får besked om detta från mottagningen. Information till allmänheten om coronaviruset och covid-19 från Smittskyddsenheten Örebro län Här hittar du information om när du ska misstänka covid-19, vart du kan vända dig om du har frågor, myndigheternas reserekommendationer med mera
Beskriv ditt ärende/fråga kortfattat.
Observera att detta inte gäller akuta sjukdomar eller besvär. Vid akut tillstånd, ring 1177. Vid livshotande tillstånd, ring 112.
Du kommer att få svar inom 2 arbetsdagar.
Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Om du är under 13 år kan även dina vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig.
För att bli patient hos oss behövs en remiss. Det får du till exempel av din läkare på vårdcentralen om läkaren tycker du behöver hjälp från oss. Läkaren skickar remissen till oss.
Egen vårdbegäran
Du kan också skriva en egen vårdbegäran.
Du kan använda e-tjänst här på datorn eller telefonen. eller du kan fylla i en blankett och skicka med post.
Medicinmottagning 1, 2 och 3 har en gemensam kassa på våningsplan 2 i M-huset. Där blir du registrerad att du kommit och blir hänvisad till rätt väntrum.
När du kommer till oss för ditt besök kan du antingen anmäla dig i självincheckningsdisk eller i reception/kassa. För alla bokade besök ser du i din kallelse hur du ska göra.
Har du frågor om din medicinering eller behandling ska du kontakta din mottagning. Det kan du göra genom mottagningens e-tjänster eller genom att ringa på telefontiden.
Observera att du inte ska mejla frågor om din behandling eftersom det handlar om känsliga och sekretessbelagda uppgifter! Genom att använda e-tjänsten Kontakta oss skyddas dina uppgifter.