Vi använder webbkakor för att viss nödvändig funktionalitet på webbplatsen ska fungera för att ge dig en förbättrad upplevelse. Dessutom kan vi med ditt godkännande för analyskakor sammanställa statistik för att förbättra webbplatsen.
Denna nyhet är äldre än 6 månader och kan innehålla information som inte längre är aktuell.
En patient hör av sig till sin vårdcentral p g a tryck i bröstet vid ansträngning och andfåddhet. Patient sätts på väntelista för snabbt läkarbesök men kommunikationsmiss leder till att patienten aldrig kallas. Två veckor senare visar det sig att patienten drabbats av akut hjärtinfarkt.
Internutredning
Vårdcentralen har utrett händelsen och sett över rutiner vid hantering av patienter som behöver tid snabbt för utredning, man har även planerat utbildningsinsatser kopplat till akuta tillstånd.
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar
Som ett led i närsjukvårdsområdets patientsäkerhetsarbete anmäls händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) enligt lex Maria.