Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län
Sök

Centrum för hjälpmedel

Telefonnummer

019-602 42 00

Telefontider

Måndag-fredag 08.00-12.00

Måndag-fredag 13.00-15.30

Öppettider

Måndag-fredag 08.00-16.00

Onsdagar 14.30-16.00 - Kundtjänst stängt

Texttelefon

019-670 25 02

Öppettider

Måndag-fredag 07.30-15.30

Fredagar 08.45-09.45 - stängt

Telefonnummer

019-602 42 27

Telefontider

Måndag-fredag 09.45-11.30

Öppettider

Måndag-fredag 07.30-15.30

Fredagar 08.45-09.45 - stängt

Besöksadress

Boskärsgatan 44, Örebro
Orienteringskarta över Centrum för hjälpmedel

Illustration: Majsan Sundell

Centrum för hjälpmedel har tre entréer

  • Huvudentré
    Här finns vår reception. Du hittar till Hjälpmedelsenhetens utställning via huvudentrén. Om du inte har hänvisats till en specifik entré ska du alltid gå in här. Huvudentrén är öppen 8-16, vardagar. Infart från Boskärsgatan.
  • In- och utlämning
    Här hämtar och lämnar du hjälpmedel, exempelvis inkontinenshjälpmedel. Infart från Boskärsgatan.
  • Entré 3
    Här finns våra konferens- och utbildningssalar, samt Funkaforum. Du hittar till SPRIDA:s utställning via Entré 3. Ytterdörren är låst och öppnas av personal i kundtjänst via porttelefon. Kundtjänst är bemannad 8-12 och 12.30-16.  Infart från Propellervägen.

Är du osäker på vart du ska, prata med våra receptionister som finns i Huvudentrén.

Huvudentré:

Huvudentré

In- och utlämning:

In- och utlämning

Entré 3:

Entré 3

Ta busslinje 5 eller 6 och kliv av på hållplats Fatbursgatan vid Ängens vårdcentral. Vi finns bakom Ängens vårdcentral.

Orienteringskarta från Centrum för hjälpmedel till busshållplatsen

Illustration: Majsan Sundell

Visste du att du kan boka tid för provtagning på Vårdcentralsjouren Örebro?

Om du har blivit ordinerad provtagning kan du välja om du vill boka tid för provtagning på din vårdcentral eller på Vårdcentralsjouren Örebro.

Gäller dagtid måndag - fredag.

SPRIDA Kommunikationscenter ansvarar för information, utprovning, utbildning och service avseende alternativ telefoni inom Örebro län. Det kan handla om bildtelefoni, texttelefoni eller fax.

Audiologiska kliniken på Universitetssjukhuset ansvarar för hörapparater och varseblivning (indikation på att telefonen ringer).

Mer information om alternativ telefoni hittar du i Hjälpmedelsöversikten på Vårgivarwebben

Telefonnummer

019-602 42 00

Texttelefon

019-670 25 02

Telefontider

Måndag-fredag 08.00-16.00

Öppettider

Måndag-fredag 08.00-16.00

Fax

019-33 33 69

Besöksadress

Propellervägen 14, Örebro

Telefonnummer

019-602 96 00

Texttelefon

019-670 25 03

Telefontider

Måndag-onsdag 08.00-12.00

Fredagar 08.00-12.00

Öppettider

Måndag-onsdag 08.00-16.00 - Lunchstängt 12-13

Torsdagar 13.00-16.00

Fredagar 08.00-14.30 - Lunchstängt 12-13

Funkaforum logotyp.png

Har du eller någon du känner svårt för att:

  • prata och förstå talat språk
  • läsa och skriva
  • hålla ordning i vardagen

Vill du ha tips och inspiration om vad du kan göra för att det ska gå lättare? Då är du välkommen till Funkaforum!

Du kan ställa frågor till oss personal, eller bara gå runt och titta. Det kostar inget. Du behöver inte boka tid.

Telefonnummer

019-602 42 00

Texttelefon

019-670 25 02

E-post

funkaforum@regionorebrolan.se

Öppettider

Onsdagar 15.00-17.00 - ojämna veckor

Besöksadress

Propellervägen 14 Örebro

Visa på karta

På Funkaforum kan du:

  • prova inställningar, appar och program i telefon, surfplatta och dator
  • få råd om sådant du kan göra själv
  • utbyta tankar och idéer med oss

Detta kan till exempel vara: 

  • få text uppläst i telefon, surfplatta eller dator
  • titta på olika bildstöd för samtalsstöd, struktur och planering
  • prova på bildstödsprogram för att skapa eget bildstöd
  • förstora texten på skärmen
  • se exempel på appar som stödjer kommunikation
  • se exempel på schema och påminnelser i telefon

För vem?

Vi vänder oss till dig som:

  • vill ha råd för egen del
  • är närstående till någon som har en funktionsnedsättning
  • möter personer med funktionsnedsättning i ditt arbete

Du kan framför allt få information om sådant som underlättar för aktivitet och funktion i vardagslivet inom områdena syn, kommunikation och kognition.

Vi kan inte erbjuda fördjupat stöd i frågor som rör läromedel, pedagogiska verktyg och metoder, eller utformning av lärmiljöer i skola och andra verksamheter.

Film om Funkaforum

Viktigt

På Funkaforum kan du titta på exempel på bildstöd, prova olika bildprogram och skriva ut ett exempel att ta med hem. Funkaforum kan inte hjälpa dig om du vill skriva ut mycket material, eller om du har ett återkommande behov av nya utskrifter.

Funkaforum erbjuder endast allmän rådgivning.

Till dig som får råd angående din egen telefon, surfplatta eller dator
Centrum för hjälpmedel kan ge tips och råd kring inställningar, appar eller program som kan underlätta för dig som användare. Du tar eget beslut kring det som installeras på din telefon, surfplatta eller dator och ansvarar själv för eventuella konsekvenser av installation.

Centrum för hjälpmedel tar inte ansvar för säkerhet i appar och program eller vilka uppgifter de samlar in och hur dessa uppgifter sedan behandlas.

Här kan du läsa om kommunikationsstöd som kan hjälpa när det svårt att prata eller förstå talat språk.

Material som läggs ut här är fritt att ladda ner och dela vidare. Plasta gärna in ditt material så håller det längre!

Om du delar ett material med utsatt referens - se till att även du anger referens eller upphovsrätt! 

En bokstavstavla är ett enkelt hjälpmedel. Den kan användas av någon som har svårt för att prata, men som klarar av att läsa och skriva. Personen kan stava till hela ord, eller komplettera ett otydligt tal genom att peka på ordets första bokstäver.

En bokstavstavla kan du göra själv, till exempel i Word på datorn. Nedan hittar du olika exempel.

Med ABC menas att bokstäverna är i alfabetisk ordning. Med QWERTY är bokstäverna ordnade som på ett tangentbord. Det passar den som är van datoranvändare.

Här kan du se hur en bokstavstavla kan användas

En Flip book är en enkel kommunikationsbok. Den kan användas av någon som har svårt för att prata, men som klarar av att läsa och skriva. Personen kan läsa hela ord och peka ut det ord som ska uttryckas.

Nedan finner du två varianter, den ena är ifylld med några exempel för att ge en idé om hur man kan strukturera den och den andra är helt tom om du vill skapa ett helt individanpassat innehåll från början.

En skattningsskala kan vara till hjälp för att uttrycka mer nyanserade åsikter och känslor. Många kan tycka att färgskalor och ansiktsuttryck är lättare att förstå än text och siffror.

Nedan kan du skriva ut ett exempel på en skattningsskala. Sätt en bild på det som ska utvärderas i den tomma rutan och låt personen markera sin åsikt på skalan. Det är viktigt att först förklara och komma överens om vad de olika skalstegen står för!

En situationskarta är ett kommunikationsstöd med ett begränsat antal ord och bilder och är tänkt att användas i en specifik aktivitet eller situation. Det kan till exempel vara att spela ett spel, leka i sandlådan eller planera matinköp.

Bilder från arasaac.com och Pixabay.com

Läs- och skrivstöd finns tillgängligt bland inställningarna i vanlig smartphone och surfplatta. Här kan du få information om vilka stödfunktioner som kan användas för att exempelvis få text uppläst.

En kalender ger överblick och struktur åt dagen, veckan, månaden och året. Det kan vara en fickalmanacka, väggalmanacka eller whiteboardtavla. Webbaserade kalendrar och appar i en smartphone kan dessutom ge påminnelser med ljud eller vibration.

  • Nedan kan du skriva ut veckoschema med dagfärger.
  • På blankettbanken.se kan du själv skriva ut olika kalendrar gratis, till exempel en familjealmanacka.
  • Kalenderappar i smartphone kan ge påminnelser med larm och vibration.
  • En kalenderapp i smartphone går ofta att sammankoppla till flera olika enheter och flera personer.
  • Använd telefonens väckarklocka som larm för återkommande händelser till exempel medicintider. I de flesta telefoner går det att skriva en text till. 
  • ”Note-it”–lappar. Vanliga kom-ihåg-lappar i pappersform eller applikation i smartphone.
  • Röstmemo i smartphone. De flesta telefoner har en knapp för att spela in ett meddelande som kom-ihåg.

  • En timer eller timstock kan göra det lättare att förstå tid och att veta när något ska börja eller sluta. Det finns många olika varianter som app till smartphone eller surfplatta.
  • Nedan kan du se ett förslag på ett schema för morgonrutiner med timstock.

  • Ordning och reda! Skapa en central plats, exempelvis i hallen eller köket, där du samlar all viktig information. Till exempel en plats att lägga telefon, kalender och nycklar.
  • Märk upp lådor, klädhängare och liknande med  namn. Stöd gärna med bilder.
  • Märk upp var olika saker ska ligga, till exempel i besticklådan, städmaterial och så vidare. Stöd gärna med bilder.
  • Gör listor för vad som ska göras, till exempel prioriteringslista eller städlista.
  • Gör steg-för-steg-instruktioner, gärna med bilder.
  • Använd kaffebryggare, vattenkokare och strykjärn med automatisk avstängning eller använd timer med nedräkningsfunktion.
  • Använd timer till lampor.

  • Skapa en budgettavla. Nedan kan du se ett exempel.
  • Nedan kan du skriva ut låtsaspengar till budgettavlan.
  • En del banker erbjuder webbtjänster för budget till sina kunder. Fråga din bank!

Tillverka eget bildstöd

bildstod.se

Papunets bildverktyg

Papunets bildbank

 

Färdigt material att ladda ner

DART, Västra Götalandsregionen (Färdigt bildstödsmaterial)

Habiliteringens resurscenter, Region Stockholm (Med bland annat färdigt material och information inom områdena kommunikation, kognition samt läs- och skriv)

 

Söka appar

Skolappar.nu

Pappas appar

 

Läs och skriv

Logopeden i skolan

Dysseappen - app för dig som har dyslexi

 

Övrigt

ISAAC - förening för AKK

Specialpedagogiska skolmyndighetens webbsida (SPSM)

Konsumentverkets filmer om ekonomi

 

I entré 3 hittar du också SPRIDA:s utställning. Där visas exempel på olika hjälpmedel och tips på konsumentprodukter.

Utställningen är öppen:
måndag - fredag 8-16. Ytterdörren är låst och öppnas av personal i kundtjänst via porttelefon. Kundtjänst är bemannad 8-12 och 12.30-16.

Utställningen är vanligtvis obemannad. Det betyder att du själv får titta runt
och prova de hjälpmedel som ligger framme. Om du kommer under Funkaforums öppettider ger vi dig gärna en visning!

Här kan du se en film om SPRIDAs utställning

Centrum för hjälpmedel

Propellervägen 14, entré 3

Ladugårdsängen

Orienteringskarta CFH liten för webb.jpg

Centrum för hjälpmedel arbetar med att prova ut, anpassa och leverera hjälpmedel på uppdrag eller i samarbete med förskrivare inom vår egen verksamhet eller i länets kommuner.

Vart vänder jag mig för att få hjälpmedel?

Till flera specialistkliniker kan du också göra en egen vårdbegäran

Efter denna kontakt kan det bli aktuellt med en utprovning på Centrum för hjälpmedel. Du tar alltså inte direktkontakt med oss. Undantag är alternativ telefoni.

Så går det till att få olika typer av hjälpmedel - läs på 1177.se

Att få ett hjälpmedel - så går det till (1177.se)

Alternativ telefoni (1177.se)

Hjälpmedel för kognitivt stöd (1177.se)

Hjälpmedel för kommunikation (1177.se)

Hjälpmedel i hemmet (1177.se)

Inkontinenshjälpmedel (1177.se)

Rörelsehjälpmedel (1177.se)

Förskrivare kan begära hjälp av hjälpmedelskonsulent och tekniker i ett enskilt ärende genom att skicka in en konsultation till Centrum för hjälpmedel.

Därefter sker en beställning och därefter är det dags för uthämtning eller leverans.

Hur länge kan jag få vänta på ett hjälpmedel?

Från det att din förskrivare har kopplat in Centrum för hjälpmedel ska insatser påbörjas inom ramen för vårdgarantin, det vill säga 90 dagar. Vissa patienters behov är av mer brådskande karaktär.

Från det att vi på Centrum för hjälpmedel har påbörjat vårt arbete till dess att du har hjälpmedlet hos dig tar det olika tid beroende på vilken typ av hjälpmedel det handlar om och hur mycket hjälpmedlet behöver anpassas för just dig.

Specialanpassning av hjälpmedel

Ibland motsvarar inte våra leverantörers sortiment de behov som du som patient har. Då kan vi på Centrum för hjälpmedel anpassa hjälpmedlet efter ditt behov.

Din förskrivare gör en bedömning om en så kallad specialanpassning behövs.

Avgifter för hjälpmedel

Du betalar en abonnemangsavgift på 65 kronor per månad, oavsett antal hjälpmedel. Dessutom betalar du en serviceavgift på 100 kronor när du behöver service, installation och reparation av ditt hjälpmedel.

Inga avgifter tas ut av barn och ungdomar som inte fyllt 20 år, om det inte särskilt anges.

Läs mer om Region Örebro läns avgifter för hjälpmedel (1177.se)

Centrum för hjälpmedel får många förfrågningar om studiebesök från patienter, förskrivare, vårdgivare och studenter. Nu har vi tagit fram en film som ersätter tidigare fysiska studiebesök.

I filmen får du följa med på en virtuell rundvandring på Centrum för hjälpmedel.

Det finns möjlighet att se hela filmen eller att välja de avsnitt som man är mest intresserad av:

imagem3bni.png  Hela Studiebesöksfilmen

imagem3bni.png  Spellistan med alla filmer

Välkommen att höra av dig till oss om du har frågor!

Du kan inte själv göra anpassningar på ditt hjälpmedel. Om du inte är nöjd med ditt hjälpmedel ska du kontakta din förskrivare för att se om det finns någon lösning.

Brukarrådet för Alternativ telefoni är ett samverkansforum mellan brukarorganisationer i länet och Centrum för hjälpmedel.

I brukarrådet ingår representanter för: 

Om du ska flytta till eller från Örebro län och har hjälpmedel är det viktigt att du undersöker om du kan ta med dig ditt (eller dina) hjälpmedel. Var gärna ute i god tid innan flytten ska ske.

När du flyttar mellan olika län i Sverige

När du flyttar från ett län till ett annat ska du kontakta din nuvarande förskrivare i god tid innan flytt. Förskrivaren undersöker om det nya länet vill köpa över dina hjälpmedel eller om nya hjälpmedel ska förskrivas och provas ut av den som blir din nya förskrivare. Om du har specialanpassade hjälpmedel får du oftast ta med dig dem.

Hämta hjälpmedel

Om du har fått besked om att du ska hämta ut ditt hjälpmedel sker det hos oss på Centrum för hjälpmedel, Propellervägen 14 i Örebro. Observera att vi har tre entréer. Uthämtning görs via entrén för In- och utlämning som ligger till höger om vår huvudentré.

Lämna tillbaka hjälpmedel som du inte längre behöver

När du inte längre behöver ett hjälpmedel ska du lämna tillbaka det till oss så att vi kan låna ut det till någon annan. Rengör hjälpmedlet innan du lämnar tillbaka det.

Det vanligaste är att du själv lämnar tillbaka de hjälpmedel som lånats.

Vart kan man lämna tillbaka hjälpmedlet?

• Centrum för hjälpmedel; Propellervägen 14, Örebro. Måndag-fredag klockan 8:00 – 16:00

• Barnhjälpmedelscentralen; Halltorpsvägen 5-7, Örebro. Måndag-fredag klockan 8:00 – 16:00

• Hjälpmedelsinlämningen; Karlskoga lasarett

• Den som provat ut hjälpmedlet, din förskrivare

När det inte är möjligt hämtar vi in hjälpmedel på våra utlämningsställen samt på privatadresser. Fyll i formuläret nedan för en beställning av hämtning.

Beställ hämtning av hjälpmedel

Hjälpmedel som ska hämtas

Vanligen sker leverans till förskrivarens adress. Förskrivaren meddelar sedan dig när hjälpmedlet har kommit. Ofta bokar ni in ett möte där förskrivaren går igenom hur ditt hjälpmedel fungerar och hjälper dig med inställningar där det behövs.

Vissa hjälpmedel kan transporteras hem till dig. Detta kostar 200 kr per tillfälle (ej per hjälpmedel) och faktureras av oss cirka 1 månad efter transporten.

Exempel på hjälpmedel som kan transporteras till din hemadress är badlyft, gåbord, rullstol och sängryggstöd.

Inkontinenshjälpmedel

För dig som bor i enskilt boende levereras inkontinenshjälpmedlen hem mot en transportkostnad av 400 kr för 6 hemtransporter under ett år. Leveranser utöver detta kostar 400 kr styck.

Inkontinenshjälpmedel kan även hämtas ut på Centrum för hjälpmedel.

Centrum för hjälpmedel utför reparationer av hjälpmedel som ägs av Region Örebro län.

Tänk bara på att göra rent ditt hjälpmedel innan du lämnar in det för reparation. För smutsiga hjälpmedel kan du bli skyldig att betala 500 kronor för rengöring.

Vi utför enklare service och reparationer av rullstolar.

Du anmäler dig i kundtjänst så tar hjälpmedelstekniker emot dig i turordning.

Öppettider

Tisdagar 09.30-11.30

Tisdagar 12.30-14.00

Torsdagar 09.30-11.30

Torsdagar 12.30-14.00

Vi utför service och reparationer för rollatorer.

Du anmäler dig i kundtjänst så tar hjälpmedelstekniker emot dig i turordning.

 

Öppettider

Måndagar 10.00-12.00

Tisdagar 13.00-15.00

Du kan göra en felanmälan och boka tid för reparation på olika vis:

  • genom att ringa kundtjänst på telefon 019-602 42 00
  • via våra e-tjänster.

Om ditt hjälpmedel går sönder på en lördag, söndag eller helgdag finns jourhavande tekniker tillgänglig på telefon 019 – 602 23 00, mellan klockan 10-14.

Du kan kontakta tekniker när ditt hjälpmedel är ur funktion och du inte klarar nedanstående aktiviteter i hemmet:

  • självständig förflyttning för att kunna äta, ta dig till och från sängen eller klara toalettbesök
  • lägesförändring i rullstol eller med elsängryggstöd i säng

Jourtekniker hjälper också till vid fel på EP-larmsövervakning.

Centrum för hjälpmedel erbjuder rollatorservice på olika platser i länet. Våra hjälpmedelstekniker åker ut till exempelvis serviceboenden och dagliga verksamheter och erbjuder service av rollatorer. Ni ordnar lokal och bjuder på fika.

Här mailar du in din bokningsförfrågan

Ett urval av vårt sortiment av hjälpmedel visas i Centrum för hjälpmedels utställning. Utställningen är obemannad och öppen på vardagar.

Utställning entré 1

Hjälpmedelsutställning entré 1.

Här kan du bland annat titta på hjälpmedel för:

  • förflyttning - rullstolar, gåbord och rollatorer
  • hygien
  • larm
  • sittande - dynor
  • positionering -  bälten och selar

Du hittar till utställningen från vår huvudentré.

Utställning entré 3

Hjälpmedelsutställning entré 2

Här kan du bland annat titta på hjälpmedel för:

  • kommunikation
    - språk, tal och röst
    - alternativ telefoni, sätt att fjärrkommunicera
  • kognition - att planera, minnas och förstå tid
  • rörelse - styra dator med annat än mus och tangentbord
  • syn - anpassningar i dator

Du hittar till utställningen från Entré 3.

Öppettider: Ytterdörren är låst och öppnas av personal i kundtjänst via porttelefon. Kundtjänst är bemannad 8-12 och 12.30-16.00.

Här kan du se en film om SPRIDA:s utställning

SPRIDAs YouTube-kanal

I SPRIDAs utställning visas filmer om olika hjälpmedel. Filmerna finns också på YouTube!  

Telefonnummer

019-602 42 00

Texttelefon

019-670 25 02

Öppettider

Måndag-fredag 08.00-16.00

Besöksadress

Propellervägen 14 Örebro, entré 2 Boskärsgatan 44 Örebro, huvudentré 1

Visa på karta

Förskrivarportalen - nu på Vårdgivarwebben

Nu har vi samlat allt som du som hjälpmedelsförskrivare behöver på vår nya Vårdgivarwebb under Vårdriktlinjer och kunskapsstöd > Hjälpmedel

Centrum för hjälpmedel arbetar för att människor ska kunna leva ett aktivt liv och vara delaktiga i samhället.

Ett bra hjälpmedel ska underlätta det dagliga livet och möjliggöra sådant som annars är svårt. Det kan till exempel vara att förflytta sig, att sitta bra, eller att kommunicera med andra. Hjälpmedel av den typen kallar vi för personliga hjälpmedel.

Våra lokaler finns i Ladugårdsängen och Halltorp i Örebro men våra hjälpmedel går ut till hela länet.

Vi arbetar tillsammans med andra verksamheter för att prova ut, anpassa och leverera hjälpmedel. För att prova hjälpmedel hos oss behöver man i de flesta fall först ha haft kontakt med en arbetsterapeut, logoped, synpedagog eller sjukgymnast.

Verksamheten styrs av de anvisningar som våra politiker bestämt för hjälpmedel i Region Örebro län.

På Centrum för hjälpmedel arbetar cirka 70 personer. Vi är hjälpmedelskonsulenter, tekniker, reparatörer, lagerpersonal och administrativ personal.

imagem3bni.png  Här kan du se en film om Centrum för hjälpmedel

Personliga hjälpmedel

Centrum för hjälpmedel tillhandahåller personliga hjälpmedel vilket betyder att hjälpmedlet är personligt utvalt för att lindra eller kompensera för skada eller funktionsnedsättning. De områden vi arbetar med är:

  • sittande
  • förflyttning
  • larm och omgivningskontroll
  • kommunikation
  • kognition
  • syn och hörsel
  • användning av dator och internet
  • hygien
  • inkontinens

Vi arbetar med

Utprovning

Hjälpmedelskonsulenter och tekniker arbetar tillsammans med förskrivare för att prova ut hjälpmedel som ska passa patientens behov och förutsättningar.

Rådgivning

Personal i kundtjänst och hjälpmedelskonsulenter svarar på frågor om hjälpmedelssortimentet och ger råd och stöd kring förskrivning.

Utbildning

Utbildning är en stor del av vår verksamhet. Vi ger utbildning i hjälpmedel till patienter och förskrivare, vi utbildar och handleder studenter och vi skräddarsyr utbildningar åt verksamheter inom vård, omsorg, skola och näringsliv.

Förskrivarutbildningar (Vårdgivarwebben)

Uppdrag

SPRIDA kommunikationscenter arbetar även med uppdrag på beställning. Uppdragsgivare kan till exempel vara andra kommuner och regioner, företag, eller myndigheter som Försäkringskassan. 

Upphandling

De flesta hjälpmedel i sortimentet upphandlas via offentlig upphandling för att säkerställa att de uppfyller krav på funktion och säkerhet.

Teknisk specialanpassning

Ibland passar inte de hjälpmedel som finns. Då kan tekniker anpassa ett hjälpmedel för den som ska använda det.

Service, reparation och rekonditionering

Vi ger service på hjälpmedel så att de fungerar som de ska. Hjälpmedel som lämnas tillbaka återanvänds om det är möjligt. Efter tvätt och service kan de då lånas ut på nytt - en vinst för både ekonomi och miljö!

Lagerhållning

Centrum för hjälpmedel har ett lager med plats för hjälpmedel som lånas ut ofta, eller sådana hjälpmedel som behöver lånas ut med kort varsel. Andra hjälpmedel beställs efter behov. 

Leverans och transport

Vi kör ut hjälpmedel till mottagare i hela länet. Hjälpmedel kan också hämtas hos oss. Hjälpmedel som inte längre behövs ska lämnas tillbaka. 

Bläddra bland resultaten på din sökning