Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län

Vill du vara med och kartlägga mekanismer för symptom hos personer med förmaksflimmer?

Vi söker dig som är mellan 20 och 75 år och inte har diagnosen förmaksflimmer och kan tänka dig att frivilligt ställa upp som kontrollperson till personer med förmaksflimmer.

Foto: Håkan Risberg.

Förmaksflimmer är i dag den vanligaste hjärtrytmrubbningen. Varför vissa personer upplever svåra symptom av förmaksflimmer, medan andra inte upplever några symptom alls är i dagsläget inte klarlagt. Det finns dock indikationer på att personer med svåra symptom kan ha utvecklat en förändrad uppfattning av smärta. Det har också visats att vissa proteiner i blodet, så kallade biomarkörer, är kopplade till en förändrad uppfattning av smärta och symptom av förmaksflimmer.

Med denna studie vill vi utvärdera om det finns skillnader i halter av biomarkörer hos personer med förmaksflimmer som upplever symptom jämfört med en kontrollgrupp utan förmaksflimmer, och om nivån av dessa är högre vid svårare symptom av förmaksflimmer.

Deltagande i studien innefattar ett besökstillfälle där vi inhämtar:

• Venösa blodprover (totalt 30 ml)
  • EKG
  • Frågeformulär om din hälsa

Studien omfattar 100 personer med symptomgivande förmaksflimmer och 100 personer utan förmaksflimmer (kontrollgrupp). Besöket är kostnadsfritt men ingen ytterligare ersättning utgår. Studien är godkänd av Etikprövningsmyndigheten.

Mer information

För mer infomation kontakta Anna Björkenheim vid Hjärt-lung-fysiologiska kliniken. Tänk på att inte maila dina personuppgifter När du kontaktar oss kan vi komma att registrera dina kontaktuppgifter. Dataskyddslagstiftningen i EU (GDPR, General Data Protection Regulation) reglerar hur vi behandlar dina personuppgifter.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 25 oktober 2022