Idag är det 20 000 fordon på Rudbecksgatan varje dag och 10 000 av dem reser mindre än fem kilometer. Om vi fortsätter att resa som idag kommer det vara 5000 fler bilar på Rudbecksgatan om 20 år. En ökning som skulle innebära att trängsel, köer och dålig luft skulle bli vardag. Vi måste ändra vårt beteende och börja resa mer hållbart.
Analyser och utredningar pekar tydligt på att konkurrenskraftiga restider för kollektivtrafiken jämfört med bil - tillsammans med hög turtäthet, robusthet och tillförlitlighet – är avgörande faktorer för att få fler att välja bussen framför bilen.
För att Örebro växer
Enligt prognoser för befolkningsökningen kommer inte det befintliga utrymmet för fordon i vårt gatu- och trafiksystem att räcka till om vi fortsätter resa som idag. För att Örebro ska fortsätta vara en attraktiv kommun med plats för bostäder, uteserveringar, lekmiljöer, upplevelser och handel behöver vi bryta trenden med fler fordon och hitta en effektiv lösning för hur människor ska kunna transportera sig i Örebro.
Kollektivtrafiksystemet med snabbussar har förmågan att förflytta fler människor snabbare, utan att ta större yta i anspråk. Utbyggnaden av BRT-linjen innebär att bilen inte längre kommer ha förtur i stadstrafiken, som den haft historiskt, men om fler väljer att promenera, cykla eller åka buss bidrar det till att trafiksituationen blir god även för den som behöver ta bilen.
För klimatet
Kollektivtrafiken är central för att minska utsläppen av miljöfarliga partiklar. Genom att åka kollektivt delar vi på resurser på ett smart och långsiktigt sätt – det gäller även de resurser som används för att producera och driva bussarna. En buss som tar 77 resenärer är cirka 15 meter lång. Om alla 77 resenärer istället satt i varsin bil skulle det bli en bilkö på ungefär 300 meter.
För hälsan
I Sverige cyklar kollektivtrafikresenärer dubbelt så mycket som bilister och går tre gånger så mycket. Genom att vi går eller cyklar till stationen eller hållplatsen blir motion ett naturligt inslag i vardagen, som minskar risken för sjukdomar, som till exempel diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och ledbesvär.
För jämlikhet och integration
En tredjedel av Sveriges vuxna befolkning har kollektivtrafiken som enda resealternativ. Kollektivtrafiken gör samhället tillgängligt och skapar möjligheter för människor att resa till och från arbete, utbildning, fritidsaktiviteter och service. Kollektivtrafiken ökar även mobiliteten hos barn och unga, eftersom det är ett färdmedel som personer under 18 år kan använda.
Nytt stadslinjenät - BRT blir navet
I samband med införande av BRT ser regionen över hela stadslinjenätet i Örebro för att det ska bli en bra helhet med en attraktiv busstrafik för så många som möjligt. Mycket av utvecklingen av information och biljettsystem inom BRT-projektet kommer att komma den övriga stadsbusstrafiken till godo.
BRT-systemet kommer att bli navet i kollektivtrafiken i Örebro. Övriga linjer, både stads- och regiontrafik, kommer att sammankopplas med BRT-systemet i den mån det går och behövs. Det kommer med andra ord bli en förändring i var bussarna trafikerar för övrigt och var hållplatserna placeras. I slutet på 2024 införs ett nytt linjenät för stadstrafiken i Örebro.
Läs mer om arbetet med det nya stadslinjenätet
BRT - en del i en hållbar trafikmiljö
BRT är en del i att uppnå de övergripande mål som bland annat nämns i Regionalt Trafikförsörjningsprogram och Örebro kommuns Trafikprogram. Utöver BRT är även parkeringsavgifter, ett bättre stadslinjenät och justerat biljettpris – för att kollektivtrafiken ska vara ett prisvärt alternativ mot att resa med bil – viktiga delar för att uppnå målen.
Did the content help you?
If you would like to send some feedback, you may do that
Thank you for your feedback!
Last updated: Friday, March 3, 2023