Region Örebro län är en politiskt styrd organisation som har ansvarar för många frågor som berör länsinvånarnas vardag och framtid, bland annat hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, infrastruktur, näringslivsutveckling, kultur och utvecklingen av social välfärd.
Tillsammans skapar vi ett bättre liv
Vi har idag många följare i sociala medier och ett högt förtroende hos invånarna. Detta är ett varumärke vi måste vårda för att behålla vår position. 2018 sattes visionen Tillsammans skapar vi ett bättre liv.
Att vara, och jobba, tillsammans ger oss kraft. Det handlar om att inkludera och att mötas. Att lyssna på varandra och på våra invånare.
När vi skapar gör vi mer än att bara utför eller gör. Vi testar, utvärderar, lär och utvecklar vår kommunikation för att bli ännu vassare.
Ett vi står för laganda och delaktighet. Vi är många som jobbar i olika verksamheter. Vi finns till för och stöttar varandra i vardagen, vilket ger energi.
Bättre ger en högre livskvalitet, ökad tillväxt och god hållbarhet.
Liv står för rörelse och lekfullhet, men också för mening, tid och hälsa. Att leva livet är det finaste som finns.
Digitalt växer
Digitalt först - så står det i den digital agenda som kommuner, region och länsstyrelse satt för Örebro län. Det gör att många av våra verksamheter går från pappersutskick till digitala tjänster och information på webben. I våra digitala kanaler visar vi att Region Örebro län är kompetenta, transparenta och att vi leder länet mot en bättre framtid.
I offentliga organisationer känns begreppet marknadsföra ibland främmande, men det är just vad vi gör när vi berättar om invigningen av väg 51, USÖ:s utmärkelse som bästa universitetssjukhus eller att vi Lex Maria-anmält oss själva och utreder ett tragiskt dödsfall för att lära oss till nästa gång.
Det vi mäter är inte sålda varor utan hur många som engagerat sig i kommentarsfälten, klickat vidare för att läsa mer eller gått till e-tjänsten. På sikt ser vi resultaten i undersökningar om hur nöjda våra invånare/patienter/kommuner är och i Liv & hälsa-mätningarna av upplevd hälsa.
Den digitala strategin togs fram våren 2020 och sträcker sig till 2022.
Tack vare digitaliseringen har den offentliga förvaltningen idag stora möjligheter att skapa effektivitetsvinster och därmed spara pengar för skattebetalarna, att skapa stora miljövinster i form av minskad pappersförbrukning och att ge ökad service för medborgarna genom ökad tillgänglighet, snabbare processer etcetera.
Svenskarna och internet 2019
Kommunikationspolicyn
Beskriver hur Region Örebro län kommunicerar, vikten av att målgruppsanpassa kommuniktaionen och hur mottagarna lätt ska känna igen oss genom våra grafiska uttryck. Region Örebro län kommunicerar utifrån fyra roller som
- offentlig och demokratiskt styrd organisation
- vård- och servicegivare
- arbetsgivare
- regional utvecklingsaktör på regional, nationell och internationell nivå.
Grafisk manual
Den grafiska manualen är en praktisk guide kring hur Region Örebro läns varumärke och dess undervarumärken ska hanteras. Du hittar även felaktiga exempel finns med för att tydliggöra vad som är rätt hantering.
Riktlinjer
För vissa kanaler finns riktlinjer. Här får du konkret vägledning om hur kanalen ska skötas, om lagar och regler som gäller samt tips på fördjupad läsning.
Riktlinjerna för sociala medier vänder sig till verksamheter inom Region Örebro län som vill finnas i sociala medier. De är också en vägledning för anställda som deltar i sociala medier i sin yrkesroll.
Arbetsrummet för kommunikatörer
I vårt arbetsrum på intranätet har vi samlat alla dokument som rör kommunikation.
Så här ser det digitala nuläget ut våren 2020. Denna del i digitala strategin uppdateras vid årsskifte och halvårsskifte.
Den digitala strategin fokuserar endast på Region Örebro läns gemensamma kanaler. I nuläget visar vi även exempel på hur kanalerna används av förvaltningar eller projekt.
Kanal |
Övergripande |
Nischad |
Webbplats |
regionorebrolan.se besöks av ca 500 000 externa besökare/månad (dip under sommarmånader o dec, uppgång under corona). 49 % via mobil, 46 via dator och 4 via surfplatta. Mest besök vardagar kl. 8-16. 25 % är återvändande besökare och 75 % nya. Besöken varar 2:09 minuter och man besöker 2.59 sidor/session. |
Region Örebro län har många helt fristående webbar, kampanjwebbar och underwebbar. Hösten 2020 lanseras en helt ny webbfamilj. |
Mejlutskick | Inget övergripande | Förvaltningarna har nischade nyhetsbrev till specifika målgrupper |
Lite drygt 17 000 personer gillar Region Örebro läns Facebooksida. Av de personer som valt att gilla Region Örebro läns Facebooksida är 72 procent kvinnor. Det är en siffra som har stått sig under lång tid. Majoriteten av våra följare är i åldrarna 25-54 år. När det gäller våra kvinnliga följare är de lika många i ålderskategorierna 25-34, 35-44 och 45-54 år. Bland männen är 25-34-åringarna i majoritet tätt följda av 35-44-åringarna.
|
Både sidor och grupper används flitigt för nischade målgrupper. | |
Region Örebro läns Linkedin-konto har 6 691 följare. Majoriteten av följarna är våra egna medarbetare. Många är i chefsbefattning. | Både verksamheter och enskilda medarbetare använder Linkedin för att berätta om vår verksamhet och följa yrkesnätverk. | |
Region Örebro län har länge varit största region på Instagram, men under coronapandemin har Region Värmland gått om oss i antalet följare. Vi har 10 500 följare. Det är ett stafettkonto där olika medarbetare skildrar sin vardag under en vecka innan de lämnar vidare till nästa. |
Få verksamheter har Instagram. De som vill starta erbjuds att vara veckans instagrammare återkommande. Ett fåtal medarbetare instagrammar i tjänsten.
|
|
Region Örebro läns konto har 516 följare och skickar enbart ut tweets om pressmeddelanden. Det finns ingen uttalad strategi för kontot. |
Både verksamheter och enskilda medarbetare använder twitter för att berätta om vår verksamhet och om påverksansarbete vi ägnar oss åt. |
Kanalanalys
Hela kanalanalysen hittar du i arbetsrummet för kommunikatörer på intranätet.
Strateg Agency har kartlagt i vilka kanaler länsborna vill ha information från Region Örebro län. Här är en översiktsbild av vilka kanaler länsborna använder dagligen indelat i åldersgrupper.
18-30 år (237 personer)
Instagram 76%
Facebook 71%
Snapchat 50%
31-50 år (431 personer)
Facebook 71%
Instagram 50%
TV Linjär 44%
51-64 år (311 personer)
TV linjär 69%
Facebook 61%
Radio linjär 47%
65 år och äldre (360 personer)
TV linjär 78%
Radio linjär 59%
Facebook 54%
Så här arbetar vi med innehåll i våra digitala kanaler
De övergripande kommunikationsmålen i den digitala stragetin är:
Region Örebro läns kommunikation ska stärka vårt varumärket och visa på vår breda verksamhet
Kallas i löpande text Stärka varumärket (Mål A) och Visa på vår bredd (Mål B).
I Verksamhetsplanen 2020 finns målet: Region Örebro län ska uppfattas som en attraktiv arbetsgivare som erbjuder förutsättningar för ett långsiktigt spännande, utvecklande och hållbart arbetsliv.
Kallas i löpande text Attraktiv arbetsgivare (Mål C)
Mål på vägen dit
Redaktörsgruppen för sociala medier har två delmål för den period som digitala strategin omfattar:
- Öka antalet dialoger med medborgarna
- Öka engagemanget i våra digitala kanaler
Kallas i löpande text Mål 1 och Mål 2.
Region Örebro läns verksamhet berör länsinvånarnas vardag och framtid. Det är hos oss länsinvånarna föds och vi följer med genom hela livet. Regionen är en av länets största arbetsgivare och vi tar ut skatt för att finansiera vår verksamhet. Vi är beroende av att länsborna har högt förtroende för oss och vår verksamhet oavsett om det är vårdcentralen, Folktandvården eller kollektivtrafiken. Därför arbetar vi hela tiden för att stärka vårt varumärke.
När våra budskap har hög trovärdighet och länsborna har tilltro till vår kompetens ökar vi chansen att kunna skapa de beteendeförändringar vi önskar. Till exempel i livsstilsfrågor - allt från sluta röka, ta cellprov, vaccinera dig till att cykla istället för att åka bil till jobbet och självklart även i medicinska frågor – ha tilltro till bedömningar, behandling och medicinering.
Ett starkt varumärke är också viktigt för kompetensförsörjningen och lyfts i vår regionala utvecklingsstrategi.
Hälso- och sjukvården är just nu prioriterade frågor hos befolkningen och länsborna är beredda att betala skatt för att ha tre sjukhus i länet, högspecialiserad vård samt vårdcentral och tandvård i många orter. Många andra av våra uppdrag är reglerade i lagar och förordningar men vi behöver också invånarnas acceptans för att lägga pengar på frågor som rör demokrati, kultur, infrastruktur, forskning och näringslivsutveckling. Det finns en stor politisk önskan om att visa bredden på vår verksamhet i våra övergripande kanaler.
Problem med att visa på bredden
Våra sociala kanaler attraherar främst kvinnor som är intresserade av hälso- och sjukvård. Inlägg om andra frågor presterar så dåligt (lägre räckvidd, få som gillar, kommenterar eller delar) att de drar ner statistiken och gör att algoritmerna prioriterar oss lägre. Om vi visar på bredden av vår verksamhet i de övergripande kanalerna kommer vi alltså på sikt att nå färre personer och det blir dyrare för oss att annonsera.
I denna digitala strategi har vi därför gjort vägvalet att det räcker att varje individ ser det som angår hen. Våra nischade kanaler visar alla de verksamhetsområden vi jobbar inom och helheten finns på vår webbplats. Detta är något vi följer speciellt i varje månads uppföljning och i samband med nästa verksamhetsplan utvärderar vägvalet.
Ett starkt varumärke är viktigt för kompetensförsörjningen. Sverige står inför stor utmaning att rekrytera personal till offentliga verksamheter. Många yrkeskategorier har lätt att få jobb och väljer då en region/arbetsplats/stad som de tycker är attraktiv. Om Region Örebro län lyckas sticka ut med ett gott arbetsgivarvarumärke underlättar det vid rekrytering.
Vår regionala utvecklingsstrategi lyfter också vikten av att Örebro län ska vara ett lockande platsvarumärke för att vara attraktivt för oss som redan bor här, för besökare och etablerare.
Själva anledningen till att Region Örebro län finns på sociala medier är för att skapa ökad dialog och delaktighet. I dagsläget är vi bra på att svara på frågor, men sämre på att uppmuntra till dialog. Genom att öva i de korta dialogerna efter våra inlägg bereder vi vägen för att skapa medborgardialog där invånare tar upp ämnen och på sikt dialog som verktyg för att förbereda/förankra politiska beslut.
Vår webbplats bjuder inte in till dialog, men används av många besökare för att söka kontaktuppgifter till organisationen. Målen i denna strategi handlar för webbens del om att bli ännu bättre på att fånga upp dem som via webben söker kontakt med oss.
De flesta av våra övergripande digitala kanaler har bra besöksstatistik - länsinvånarna har god kännedom om Region Örebro län och många följer oss i sociala medier. Vi skulle önska att engagemangsgraden var ännu högre, att besökare använder webbens digitala tjänster och interagerar med våra inlägg i sociala medier.
Delmål
För den närmsta tiden har vi valt att fokusera på att bli bättre på att låta kanalerna samspela med varandra till exempel att använda samma material men anpassa det till respektive kanal och att låta besökare påverka/ge respons på innehåll i en kanal i en annan.
Det ändra delmålet handlar om att bli bättre på att använda video i våra kanaler. Rörligt har de senaste åren varit en växande trend i digitala kanaler. Video är lättillgängligt, engagerande och skapar uppmärksamhet. En video är värd mer än 1.5 miljoner ord skriver James McQuivey i rapporten How Video Will Take Over the World. I Region Örebro läns facebookflöde presterar andra typer av material bättre, men vi tror ändå på video som media.
Region Örebro län använder fem personas för att beskriva våra målgrupper. Personas beskriver typinvånare som var för sig representerar en målgrupp. De innehåller mål, behov och drivkrafter och dessa är gemensamma oavsett ålder, kön, utbildning eller annan demografi.
Observera att en persona inte är en invånare. En persona är en roll som en invånare antas ha, vid olika situationer eller uppgifter. En invånare kan ha rollen som den behövande i en situation eller uppgift, och rollen som den engagerade i en annan situation eller uppgift. Personas beskrivs i dokumentet målgruppsanalys.
- Den behövande medborgaren – en invånare som har stort behov av anpassad och tillgänglig information och drivs av att någon ser henne.
- Den stödjande medborgaren – en invånare som har behov av fakta och måstevara kunnig i sitt stödjande av en annan invånare och drivs av att hjälpa.
- Den engagerade medborgaren – en invånare som är engagerad i orättvisor och behöver dialog och drivs av att göra skillnad.
- Den obundne medborgaren - en invånare som behöver kommunikation
oberoende av tid eller annan person och drivs av självförsörjning. - Den upptäckande medborgaren – en invånare som behöver puls och njutning och drivs av nästa grej på listan.
Alla personas finns i alla våra kanaler, men här är en matris över var våra personas i huvudsak följer oss.
Kanal/Målgrupp |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
x | ||||
|
x | ||||
|
x | ||||
|
x | ||||
Webb |
x |
Lathund, utbildningar och länkar för att skriva klarspråk
Skrivregler - så skriver vi i Region Örebro län
Tonalitet
Språket i alla våra digitala kanaler ska vara vårdat, enkelt och begripligt (Språklagen §11). Ha alltid besökaren i fokus och undvik inifrån och ut perspektiv. Värna om dialog och delaktighet.
Producera materialet för den kanal du ska publicera i. Använd gärna bild, film, illustration eller grafik i inlägg för att fånga intresse och för att förklara innehållet, men aldrig som dekorativt syfte då det stjäl fokus i onödan från ditt huvudsakliga innehåll.
I sociala medier använder vi en ledig samtalston. Skriv personligt, men inte privat. Svara alltid sakligt och vänligt även om en fråga/kommentar är osympatisk. Fakta är vårt verktyg för att bemöta tyckande.
På den nya servicewebben har vi alltid frågan “Vad kan vi hjälpa dig med i dag?” i fokus. Tonen är något mer seriös, professionell och korrekt än i sociala medier, men utan att bli tråkig.
Materialtyper
Vissa typer av innehåll fungerar bättre i en kanal än en annan. Besökarna på vår webb har ett tydligt syfte med sitt besök, men i sociala medier fångas man av något i sitt flöde. Här är en översikt av våra vanligaste materialtyper.
I varje kanal kodar vi materialtyper efter trafiklsignalens färger
grön - vanlig i kanalen
gult - förekommer i kanalen
rött - förekommer sällan i kanalen.
Materialtyp |
Stöttar mål |
Exempel |
Skryt |
A, B, C |
Exempel ur verksamheten, förbättringar, projekt som leder till ett bättre liv, resultat från verksamheten och utmärkelser |
Tips & råd | A, B, C 1, 2 |
Nyheter från länets andra aktörer, goda möjligheter för boende, fritidsaktiviteter, hur det är att bo i länet, pendling/trafik |
Kunskap | A, B, C 1, 2 |
Forskningsresultat, hälsoråd, kontaktvägar, ny bussturlista |
Politik | A, B 1 |
Politiska beslut i våra nämnder, styrelse och fullmäktige och hur de påverkar länsbons vardag |
Platsannons | A, C 1 |
Alla våra platsannonser finns på webben. I sociala medier är vi mycket sparsamma med platsannonser. |
Hälp oss | A, B 1, 2 |
Ge blod! Var med i vår forskningsstudie! Här söker vi volontärer: |
Personporträtt | A, B, C 1, 2 |
Vad vi erbjuder, hur det är att jobba hos oss, våra förmåner, medarbetarportätt – vilka vi är – människan i fokus |
Nyheter | A, B, C 1, 2 |
Kampanjer som influensavaccinering, träffa oss här, utbildningar/seminarier/ konferenser/mässor |
Kanalansvarig ansvarar för att samla sina redaktörer och gå igenom statistik för månaden som gått. Region Örebro län använder modellen Planera-Genomföra-Följa upp-Förbättra (Plan-Do-Check-Act, PDCA-cykeln) i ledningssystem och samma modell används för att utvärdera våra digitala kanaler.
Vi följer upp per månad av två anledningar - medieanalysen publiceras på intranätet i samband med månadsskifte och statistiken på Facebook och Linkedin bygger på cykler om 28 dagar. Varje år gör vi en Medieanalys helår som ligger till grund för nästa års planering.
Det här mäter vi
Vi mäter antal följare och besök och tittar på hur olika material presterat. Under rubriken kanaler hittar du konkreta mättal för respektive kanal.
Medieanalys
Medieanalyser är ett verktyg för att förbättra det proaktiva mediearbetet. Efter varje månad görs en medieanalys som redovisar och analyserar mediernas rapportering om Region Örebro län. I den medieanalys som publiceras på intranätet redovisas idag pressarbete samt sammanfattning av rapporterna för kanalerna Facebook, Twitter, Instagram och Linkedin. När den nya webben sjösätts kompletteras medieanalysen även med data från webben.
Redaktörsgrupper
I dagsläget saknar Region Örebro län regelbundna träffar för redaktörerna i respektive digital kanal. Varje vecka finns ett nyhetsmöte där vi går igenom planerad kommunikation i både analoga och digitala kanaler, men här når vi inte alla redaktörer. Under hösten 2020 sätter vi igång arbetet med två redaktörsgrupper, en för webb och en för sociala medier.
Redaktörsgrupperna består av ansvarig för sociala medier, kanalansvarig och huvudredaktör/webbsamordnare på alla förvaltningar och de ska träffas en gång i månaden eftersom vi följer upp statistiken på månadsbasis (egenligen 28 dagar).
Instagram och Twitter har i dagsläget en kanalansvarig men inte några huvudredaktörer på förvaltningarna eftersom Instagram är ett stafettkonto och Twitter hanteras av pressgruppen. Kanalansvariga för Instagram och Twitter ingår i redaktörsgruppen för sociala medier.
Region Örebro län har ett femtiotal kommunikatörer och många fler som publicerar i våra digitala kanaler.
Regionkansliet har ansvar för våra gemensamma, övergripande kanaler och kommunikationsdirektören har utsett en kanalansvarig för respektive kanal. På varje förvaltning finns sedan en huvudredaktör/webbsamordnare för kanalerna.
Länk:
- Kanalansvariga
- Lokalt tillägg - förvalningens huvudredaktör/webbsamordnare
Budget
Kanalansvarig i sociala medier har ingen budget för att sponsra inlägg, men ibland har verksamheten som står bakom ett inlägg möjlighet att sponsra.
Budgeten för webb ligger i Förvaltningsobjekt Informationssystem.
Våra kanaler
Här finns strategin för respektive kanal. Varje kanal innehåller samma struktur som strategin med nuläge, målsättningar, målgrupper, tonalitet och materialtyper, utvärdering samt organisation och budget.
Varje förvaltning kan göra lokala tillägg för de egna kanalerna. De lokala tilläggen beslutas om på förvaltningen och ingår inte formellt i den digitala strategin.
Adress: https://www.facebook.com/regionorebrolan/
Publik: Majoriteten är 25-54 år och 72 procent är kvinnor.
Målgrupp: Länsinvånare 18 år och uppåt.
Innehåll: Vad vi erbjuder, aktuella händelser, dela kunskap.
Undvik: Byråkratisk samhällsinformation, inlägg som berör få, att tagga personer (men gärna organisationer), att publicera inlägg som kan starta debatt utanför kontorstid/längre ledigheter.
Funkar bra: En person i fokus, det här kan du bidra med (ge blod, forskningsstudier).
Tonalitet: Personlig, lätt att förstå och professionell, men utan facktermer.
Frekvens: 1-3 inlägg/vardag
När: Tidigt på morgonen, på lunchen eller efter kl. 21.
Sponsring: Ingen budget
Lite drygt 17 000 personer gillar Region Örebro läns Facebooksida. Av de personer som valt att gilla Region Örebro läns Facebooksida är 72 procent kvinnor. Det är en siffra som har stått sig under lång tid.
Majoriteten av våra följare är i åldrarna 25-54 år. När det gäller våra kvinnliga följare är de lika många i ålderskategorierna 25-34, 35-44 och 45-54 år. Bland männen är 25-34-åringarna i majoritet tätt följda av 35-44-åringarna.
Digitalt nuläge uppdateras löpande.
Vart vill vi nå? |
Hur tar vi oss dit? |
Mål A: Stärka varumärket |
Sociala medier gör det möjligt att nå många människor på kort tid, få hjälp med att sprida viktiga budskap och skapa ökad dialog och delaktighet. Sammantaget bidrar det till att stärka vårt varumärke. |
Våra inlägg når i snitt 10 000 personer. | Jobba mer med målgruppsinriktade inlägg och sponsring av dessa. |
Nå nya målgrupper - personer med annat modersmål än svenska. | Vid hälsokampanjer sponsrar vi inlägg på minoritetsspråk till länsbor som använder Facebook med de aktuella språkinställningarna. |
Mål B: Visa på vår bredd |
|
Personporträtten på våra anställda visar bredden i yrken i organisationen. |
De kommande sex månaderna ska de medarbetare som porträtteras vara
|
Varje månad ska vi publicera inlägg från varje förvaltning i organisationen. | Skapa en redaktionsgrupp med representatner för alla förvaltningar som får ansvar för detta. |
Mål C: Attraktiv arbetsgivare |
|
Personporträtten på våra anställda visar bredden i yrken i organisationen. | Visa personer i bristyrken där vi söker personal. |
MÅL 1: Öka andelen dialoger med medborgarna |
Vi är snabba på att svara på frågor, men det blir sällan en längre dialog på Facebook. |
Öka andelen dialoger med medborgarna med 100% de kommande två åren. | Se till att 70 procent av våra inlägg de närmsta sex månaderna innehåller något som går att kommentera eller fråga om. |
Öka andelen dialoger med medborgarna med 100% de kommande två åren. | Förläng dialogen i en kommentar under varje inlägg i sex månader. |
Till vår tidning Leva som skickas hem till alla hushåll i länet fyra gånger per år produceras mycket material som skulle kunna återanvändas i digitala kanaler. |
Börja göra inlägg med frågor eller omröstningar. T.ex. Vad vill du helst läsa om i nästa nr av Leva? Tema: psykisk ohälsa, barnlöshet eller celiaki. Personalporträtt: sjukhuslärare, korsettsömmerska, danskonsulent |
Inlägg och chattar om det besökare söker information om just nu. |
Vår partnerwebb 1177.se har god statistik om vad folk frågar om just nu. Låt minst ett inlägg per månad vara styrt av sökstatistiken på 1177.se. Testa att göra en chatt av de inlägg som går 25 procent bättre än snittinlägget. |
Mål 2: Öka engagemanget i våra digitala kanaler
|
Den genomsnittliga visningstiden för våra filmer på Facebook är i mars 2020 sex sekunder. |
Öka visningstiden för våra filmer på Facebook med 50 procent det kommande året | Börja målgruppsstyra publiceringen av våra filmer och säkerställ att 80 procent av alla filmer levererar huvudbudskapet inom 10 sekunder. |
Våra inlägg ska ha en interaktionsfrekvens på minst 7 procent. | Se till att 70 procent av våra inlägg de närmsta sex månaderna innehåller något som går att kommentera eller fråga om. |
Publik
Våra kanaler följs i huvudsak av kvinnor i åldrarna 25-54 år som bor i Örebro län. De som är mest aktiva i kommentarsfälten är kvinnor, 34-65 år. Våra inlägg nås av 60 procent kvinnor och 39 procent män.
Målgrupp
Länsinvånare 18 år och uppåt.
Det här gör vi:
- Utformar allt innehåll i vi-form och med du-tilltal.
- Har en lättsam och personlig tonalitet som är enkel att förstå och som genomsyras av trygghet, närhet och framåtskridande.
- Låter en person vara i fokus när vi berättar om vår verksamhet.
- Låter medarbetare komma till tals och använder deras röster i vårt innehåll.
- Använder bilder och filmer som följer regionens bildspråk och förstärker det vi vill säga.
- Uppmuntrar våra kollegor att engagera sig i vårt innehåll.
- Berättar när länsinvånarna kan vara med och bidra - ge blod, här behövs volontärer eller var med i en forskningsstudie.
Det här gör vi inte:
- Använder facktermer utan att förklara dem först.
- Delar platsannonser i flödet utan omarbetning.
- Postar byråkratisk samhällsinformation eller inlägg som berör få.
- Publicerar inlägg som kan starta debatt utanför kontorstid/längre ledigheter.
- Taggar personer (men gärna organisationer).
Materialtyper
Vi kodar materialtyper efter trafiksignalens färger
grön - vanlig i kanalen
gult - förekommer i kanalen
rött - förekommer sällan i kanalen.
Skryt - grön
Tips & råd - grön
Kunskap - grön
Politik - gul
Platsannonser - gul
Hjälp oss - grön
Personporträtt - grön
Nyheter - grön
Varje månadsskifte följer vi upp de 28 senaste dagarna:
- totalt antal följare, uppdelat på kön och ålder
- hur vi står oss i förhållande till andra regioner
- vilka som nås av våra inlägg, fördelat på följare/inte följare
- vilka tider vår sida har flest besökare
- hur olika inläggstyper presterat, gör en djupare analys av de inlägg som presterat bäst.
Kommunikatörer på Kommunikationsstaben är kanalansvariga och sköter innehållsplanering och utveckling. Kommunikatörer och andra medarbetare kan bidra med innehåll. Utpekade kommunikatörer på förvaltningarna har rollen som redaktör och kan också publicera inlägg efter avstämning med kanalansvarig.
Kanalansvarig har ingen budget för att sponsra inlägg på Facebook, men ibland har verksamheten som står bakom ett inlägg möjlighet att sponsra.
Länk: kontakt till kanalansvarig
Lokalt tillägg: aktuell förvaltnings huvudredaktör
Detta avsnitt har kanalansvariga för Instagram tagit fram. Sofia Kjörk har bara lagt in det i digitala strategin.
Adress: instagram.com/regionorebrolan
Publik: Kvinnor i länet, 25-45 år
Målgrupp: Allmänheten i länet, vårdpersonal i andra regioner
Innehåll: Stafettkonto som visar vardagen på våra arbetsplatser
Funkar bra: Vardagen i vården, en person i fokus, bebisar, ambulans och kirurger.
Undvik: Fakta, interna begrepp, bilder på dokument eller möten
Tonalitet: Ledig och informell
Frekvens: Dagligen under vardagar
Sponsring: Ingen central budget
Region Örebro län använder Instagram för ett stafettkonto som varje vecka används aven ny medarbetare som visar sin vardag och sitt arbete. Kontot har cirka 11 600 följare och har länge varit det största bland landets regioner, men är i dag näst störst efter Region Värmland.
Räckvidden är 16 781 (senaste månaden).
Följarna är inne relativt jämnt under hela veckan, besökstid per dag är relativt jämn med en liten ökning mellan klockan 18 till 21.
Bland följarna är Örebro den dominerande orten (49 procent), med Karlskoga och Lindesberg på andra och tredje plats.
Vart vill vi nå? |
Hur tar vi oss dit? |
Mål A: Stärka varumärket |
|
Visa på vår professionalitet och att vi finns till för länsinvånarna | Genom att veckans instagrammare visar sitt arbete och hur det gynnar länsborna |
Genom att veckans instagrammare visar sitt arbete och hur det gynnar länsborna | Genom att veckans instagrammare visar vad den arbetar med, samt ger en inblick i våra högspecialiserade verksamheter. |
Mål B: Visa på vår bredd |
|
Visa på mångfalden i organisationen | I planeringen säkerställs så långt det är möjligt att vi har en bredd i såväl yrkesroller, som geografi och förvaltningar. Även andra mångfaldsperspektiv som kön, ålder och etnicitet beaktas. |
Mål : Attraktiv arbetsgivare |
|
Visa att vi är en trevlig arbetsgivare | Genom att veckans instagrammare uppmuntras att berätta om sitt arbete och sin arbetsplats ges en inblick i hur det är att arbeta i Region Örebro län |
MÅL 1: Öka antalet dialoger med medborgarna och Mål 2: Öka engagemanget i våra digitala kanaler |
|
Uppmuntra till dialog i kommentarsfältet | Görs genom att instagrammaren ställer frågor, uppmuntrar kommentarer och svarar snabbt på kommentarer |
Publik
Av följarna är 82 procent av följarna kvinnor och 18 procent män. Åldersfördelningen är:
- mindre än 1 procent 13-17 år
- 7 procent 18-24 år
- 30 procent 25-34 år
- 25 procent 35-44 år
- 19 procent 45-54 år
- 11 procent 55-64 år
- 5 procent 65 +
Bland följarna är Örebro den dominerande orten (49 procent), med Karlskoga och Lindesberg på andra och tredje plats.
Målgrupp
Allmänheten i länet, vårdpersonal i andra regioner.
Det här gör vi på Instagram:
Börja din instagramvecka med att presentera dig själv med bild och en kort text om vem du är och vad du jobbar med. Under veckan ska du ge följarna en inblick i ditt arbete och dina arbetsuppgifter:
- Berätta hur du jobbar.
- Visa vanliga arbetsuppgifter.
- Berätta om det bästa med ditt jobb.
- Visa upp omgivningen.
- Visa upp och berätta om dina kollegor, fast bara om de har gett sitt godkännande.
- Försök att lägga upp minst en bild/film per dygn så att det blir ett jämnt flöde under veckan. Tänk också på att det kan bli för många inlägg, max tre per dag är ett bra riktmärke.
- Avsluta veckan med att tacka för dig och berätta vem som är ansvarig nästa vecka, kommunikationsstaben kommer att meddela vem du ska lämna vidare till.
Det här gör vi inte på Instragram:
- Delar bilder/filmer som vi inte fått ok från dem som är med på bilden/filmen.
- Delar sekretessklassad information.
Läs mer om innehåll i Riktlinje för veckans instagrammare
Materialtyper
Vi kodar materialtyper efter trafiksignalens färger
grön - vanlig i kanalen
gult - förekommer i kanalen
rött - förekommer sällan i kanalen.
Skryt - grön
Tips & råd - grön
Kunskap - grön
Politik - röd
Platsannonser - röd
Hjälp oss - gul
Personporträtt - grön
Nyheter - röd
Varje vecka mäter antalet följare och deras engagemang, för att se hur vårt konto på Instagram utvecklas. Vi drar slutsaters om vilket innehåll som fungerar, vilken mix vi bör har och vad vi behöver förbättra. Detta förmedlas till kommande instagrammare.
Kommunikationsstaben på regionkansliet har planeringsansvaret för Instagram. Maja Blom och Lena Hagsten planerar veckans instagrammare, har kontakt med dem som är aktuella samt sammanställer statistik och administrerar styrande dokument.
Veckans instagrammare premieras med tack i form av några av regionens profilprodukter som kan användas i tjänsten.
Någon övergripande budget för Instagram finns inte. Kanalen har vid några tillfällen använts för sponsrade inlägg men detta har då finansierats genom särskilda projekt eller insatser.
Adress: https://linkedin.com/company/region-orebro-lans/
Publik: Chefer och medarbetare inom vård- och omsorg i Örebro län
Målgrupp: Medarbetare och potentiella medarbetare
Innehåll: Vi berättar om oss som arbetsplats och arbetsgivare och hur det är att bo och jobba i länet.
Undvik: Generella opersonliga inlägg, länkar i inläggstexten
Funkar bra: Människan i fokus, tagga personer, skapa stolthet, använda inarbetade hashtaggar
Tonalitet: Professionell, lättsam och personlig
Frekvens: 5 inlägg/vecka, helst inte två inlägg på samma dag
När: Kontorstid kl. 08-17
Sponsring: Ingen budget
Region Örebro läns Linkedinkonto har 6 691 följare (maj 2020). Majoriteten av följarna är våra egna medarbetare. Många är i chefsbefattning. För Linkedin finns ett mål att få 150 nya följare/månad under 2020.
Digitalt nuläge uppdateras löpande.
Vart vill vi nå? |
Hur tar vi oss dit? |
Mål A: Stärka varumärket |
|
Vi ska med hjälp av Linkedin stärka arbetsgivarvarumärket genom att skapa en ökad stolthet hos våra egna medarbetare. | Lyfta fram medarbetare i sitt yrke i form av medarbetarstories. Lyfta fram vad vi erbjuder som arbetsgivare. Lyfta fram när vi gör något bra, har bra resultat. |
Vi ska attrahera potentiella medarbetare genom öppen och ärlig kommunikation om vilka vi är, hur det är att arbeta hos oss och bo i länet. | Lyfta fram medarbetare i sitt yrke i form av medarbetarstories. Lyfta fram vad vi erbjuder som arbetsgivare. Lyfta fram när vi gör något bra, har bra resultat. |
150 nya följare/månad under 2020 |
Genomför utbildning för ledningsgrupper enligt VGR:s modell och uppmana cheferna att uppmuntra sina medarbetare att vara aktiva i kanalen. Utbilda våra ambassadörer och låta dem värva kollegor och personer i sina yrkesnätverk. |
Mål B: Visa på vår bredd ochMål C: Attraktiv arbetsgivare |
|
Personporträtten på våra anställda visar bredden i yrken i organisationen. |
De kommande sex månaderna ska de medarbetare som porträtteras vara
|
Innehållet i vårt flöde ska spegla vår verksamhets olika uppdrag, och framhäva de olika bristyrken som identifierats i den strategiska kompetensförsörjningsplan. | Visa personer i bristyrken där vi söker personal. |
MÅL 1: Öka antalet dialoger med medborgarna |
På Linkedin är målgruppen medarbetare och potentiella medarbetare. Målet om ökade dialoger gäller för den målgruppen och inte den breda allmänheten. |
Få besökarna att känna att de lär sig något eller blir inspirerade av Region Örebro läns Linkedinkanal. |
Dela kunskapshöjande och inspirerande inlägg som lockar till dialog och delning. |
Mål 2: Öka engagemanget i våra digitala kanaler |
|
Aktivitetsfrekvensen ska ligga på 5 procent/månad. |
Våra berättelser med medarbetarna i centrum väcker engagemang, speciellt om personerna är taggade. Skriv fler inlägg om dem som följer oss i kanalen så att vi kan tagga dem. Utbilda ambassadörer och låta dem driva dialog på Linkedin t.ex. genom inlägg om kompetensutveckling och fråga hur andra gör. |
Publik - de som följer oss
Linkedin används i dag av 30 procent av internetanvändarna någon gång. Det är främst män mitt i karriären som använder tjänsten. Dock är det fler kvinnor än män i åldersgruppen 26-35 år. Det är också fler föräldralediga och arbetande som använder tjänsten än arbetssökande (Svenskarna och internet).
I dag finns både våra följare och våra besökare främst i ledande befattningar inom vård- och omsorgsområdet hos en stor offentlig arbetsgivare/samhällsaktör. Även underordnade inom samma område är en stor grupp. Besökarna arbetar också inom företagsutveckling och HR. Rent geografisk finns de båda följargrupperna inom Örebro kommun och Örebro län. Vi kan dra slutsatsen att det till stor del är egna chefer och medarbetare som följer vårt konto.
Målgrupper - de vill vill nå på Linkedin
Vår första målgrupp är medarbetare i Region Örebro län. Genom att skapa engagemang och stolthet hos dem vill vi sedan nå potentiella medarbetare främst inom identifierade bristyrken. Det ger en ökad trovärdighet att egna medarbetare sprider innehåll till sitt nätverk.
På Linkedin kommunicerar vi främst utifrån rollerna som arbetsgivare och som regional utvecklingsaktör.
Det här gör vi:
- Utformar allt innehåll i vi-form och med du-tilltal.
- Har en lättsam och personlig tonalitet som genomsyras av trygghet, närhet och framåtskridande. Den ska alltid vara professionell.
- Låter medarbetare komma till tals och använder deras röster i vårt innehåll.
- Taggar personer och organisationer när det är möjligt.
- Använder bilder och filmer som följer regionens bildspråk och förstärker det vi vill säga.
- Uppmuntrar våra kollegor att engagera sig i vårt innehåll.
- Väcker uppmärksamhet kring lediga tjänster, men gör det genom att lyfta en medarbetare som innehar detta jobb i dag och passar på att berätta att man kan söka hens jobb. När det är möjligt målgruppsstyr vi inlägg som dessa.
- Använder utvalda hashtags när detta passar innehållet för att på så vis öka spridningen av innehållet.
Det här gör vi inte:
- Delar platsannonser i flödet utan omarbetning.
Materialtyper
vi kodar materialtyper efter trafiksignalens färger
grön - vanlig i kanalen
gult - förekommer i kanalen
rött - förekommer sällan i kanalen.
Skryt - grön
Tips & råd - gul
Kunskap - grön
Politik - röd
Platsannonser - röd
Hjälp oss - grön
Personporträtt - grön
Nyheter - gul
Varje månad följer vi upp:
- Totalt antal följare
- Antal nya följare senaste 30 dagarna
- Aktivitetsfrekvens för kontot
- Antal inlägg senaste 30 dagarna
Kommunikatörer på Kommunikationsstaben är kanalansvariga och sköter innehållsplanering och utveckling. Alla kommunikatörer kan bidra med innehåll. Utpekade kommunikatörer på förvaltningarna har rollen som redaktör och kan också publicera inlägg efter avstämning med kanalansvarig.
Kanalansvarig har ingen budget för att sponsra inlägg på Linkedin, men ibland har verksamheten som står bakom ett inlägg möjlighet att sponsra. I dessa fall köper vi tjänsten av KSMG.
Adress: www.regionorebrolan.se
Vår nya servicewebb lanseras i höst och därför är vår nuvarande webb eftersatt. I detta avsnitt använder vi det vi vet om våra besökare på nuvarande webb men också de studier vi gjort inför den nya. Målsättningar gäller den nya webbplatsen.
Målgrupp: Den behövande, stödjande, obundne och den engagerande medborgaren
Innehåll: Svarar på frågan Vad kan vi hjälpa dig med i dag?. Ska lösa användarnas uppgifter och guida dem rätt. Länka till 1177.se eller andra aktuella webbplatser.
Funkar bra: Lyfta upp och förtydliga ämnen som är aktuella
Undvik: Att publicera liknande innehåll på flera ställen. Rätt innehåll ska ligga på rätt plats.
Tonalitet: Tydligt stöttande. Målet är att hjälpa användaren att lösa sin uppgift.
Frekvens: Uppdateras kontinuerligt
När: Vid behov
Sponsring: Inte aktuellt
Webbplatsen regionorebrolan.se besöks av ca 500 000 externa besökare/månad (dip under sommarmånader o dec, uppgång under corona). 49 procent via mobil, 46 via dator och 4 procent via surfplatta. Mest besök under vardagar kl. 8-16.
25 procent är återvändande besökare och 75 procent nya. Besöken varar 2:09 minuter och man besöker 2.59 sidor/session.
Region Örebro län har många helt fristående webbar, kampanjwebbar och underwebbar. Hösten 2020 lanseras en helt ny webbfamilj.
Digitalt nuläge uppdateras löpande.
Vart villl vi nå? |
Hur tar vi oss dit? |
Mål A: Stärka varumärket |
|
En webbplats med ett innehåll som har användaren i fokus och hjälper dem att lösa sin uppgift. | Arbeta strategiskt och målmedvetet med att se över innehållet och den övergripande kvaliteten (rätta stavfel, laga brustna länkar med mera) på webbplatsen. |
Alla webbplatser från Region Örebro län ska ha ett tydligt syfte och mål. |
Organisationens webbsamordnare får en tydligare roll och mandat i den nya redaktörsorganisationen. Önskemål om nya webbplatser ska gå via dem. |
Mål B: Visa på vår bredd |
|
Det ska finnas möjlighet för alla verksamheter att arbeta med ett webbinnehåll som går på djupet när det behövs och är relevant. Region Örebro län är alltid tydlig avsändare. |
Ge verksamheterna möjlighet att arbeta med dedikerade webbplatser utifrån det egna behovet. Design och funktionalitet följer det som är framtaget för webbfamiljen. |
Mål C: Attraktiv arbetsgivareI slutet på 2020 lansera en sidowebb för arbetsgivarfrågor som visar: |
|
lediga tjänster | Integrera Heroma på nya webben och göra varje tjänst sökbar och möjlig att dela i sociala medier/mejl. |
våra förmåner | Publicera redaktionellt innehåll med våra förmåner. |
utbildningar | Redaktionellt innehåll som gör det möjligt att läsa om/e-tjänst för att söka: utbildningar, utbildningstjänster som AT-/ST-läkare och praktikplats via webben. |
våra ambassadörer | Löpande visa alla de personalporträtt som publicerats i våra sociala kanaler de senaste tolv månaderna på webben. |
Webben riktar sig främst till fyra av våra personas: den behövande, stödjande, obundne och den engagerande medborgaren.
Alla våra digitala kanaler länkar till material på webbplatsen och därför är webbens målgrupp alla länsinvånare. Den behövande söker vägbeskrivning inför sitt besök på sjukhuset, den stödjande föräldern kollar BVC:s vaccinationsprogram, den obundne letar efter information långt efter det att mottagningen stängt och den egagerade hittar politiska beslut på webben.
Det här gör vi:
- Skriver vårdat, enkelt och begripligt (Språklagen §11), tydligt stöttande. Målet är att hjälpa användaren att lösa sin uppgift.
- Har alltid frågan “Vad kan vi hjälpa dig med i dag?” i fokus
- använder en något mer seriös, professionell och korrekt än i sociala medier, men utan att bli tråkig
- Lägger länkar och dokument som besökaren letar efter högst upp på sidan och förklarande och fördjupande information under länkblocket.
Det här gör vi inte:
- Publicera liknande innehåll på flera ställen.
Materialtyper
Vi kodar materialtyper efter trafiksignalens färger
grön - vanlig i kanalen
gult - förekommer i kanalen
rött - förekommer sällan i kanalen.
Skryt - grön
Tips & råd - grön
Kunskap - grön
Politik - grön
Platsannonser - grön
Hjälp oss - grön
Personporträtt - grön
Nyheter - grön
Uppföljning och mätning av statisik om webben sker kontinuerligt. Ansvaret ligger på webbansvarig, webbsamordnare och huvudredaktörer på förvaltningarna. Varje månad publicers en rapport på intranätet där vi mäter:
- webbplatsens övergripande kvalitet: stavfel, brustna länkar, hastighet och tillgänglighet
- uppföljning av de mest besökta sidorna i Google analytics: Hur länge stannar besökare, vilka sidor lämnar de snabbt?.
Utvärdering av sökstatistik ger en bild av vad användare letar efter på vår webbplats och hur de letar efter det. Vi får även reda på vilka begrepp och termer användaren förväntar sig hitta rätt information på.
Genom mätningarna ser om webbplatsen uppfyller sitt mål och vad vi behöver arbeta med att förbättra och utveckla den.
Följande roller finns beskrivna i redaktörsorganisationen:
- webbansvarig
- webbsamordnare
- huvudredaktör sidowebbplats
- webbredaktör
- publicist.
Budget
Länk till kontaktuppgifter till förvaltningsledare Informationsstöd
Länk till budget förvaltningsobjekt Informationsstöd
Den tekniska utvecklingen sker genom Förvaltningsobjektet Informationsstöd som ansvarar för plattformen EPiserver. Objektet leds av utsedd förvaltningsledare.
Budgeten för ny webbfamilj hösten 2020 ligger på 5,5 miljoner kronor, fördelat på:
Systemutveckling i EPiServer samt integrationer | 1 600 000 – 2 400 000 kr (1000 kr/tim x 10 - 15 månader) |
Redaktörsstöd, tillgänglighetsgranskning, UX granskning | 1 188 000 – 2 276 000 kr (Redaktörsstöd (850 kr/tim x 1280 tim = 8 mån Tillgänglighet och UX 100 000 kr) |
Design (responsiv och tillgänglig) för samtliga mallar samt html och css:er | 300 000 – 500 000 kr |
Övriga kostnader | 300 000 |
Totalt | 3 388 000 – 5 476 000 kr |
Till sist en kort beskrivning om hur strategin togs fram och hur vi tänker arbeta vidare med den.
Hösten 2019 fick kanalansvariga på kommunikationsstaben i uppdrag av kommunikationsdirektören att ta fram ”ett övergripande tänk” för de kanaler en ansvarar för. Efter en analys av kanalen skulle kanalansvarig ta fram strategier och årliga handlings/aktivitetsplaner samt rutiner och lathundar.
Kanalansvariga för Facebook och Linkedin bildade en gemensam projektgrupp för arbetet. En av medarbetarna skulle ta fram en digital strategi som ett examensarbete i YH-utbildningen Digital kommunikatör i offentlig sektor. Gruppen blev därför involverade i ett övergripande strategiskt arbete som resulterade i denna digitala strategi.
Gruppen har tagit fram strategin för Facebook och Linkedin samt för de gemensamma delarna. Iövriga delar har den studerande medarbetaren samarbetat med respektive kanalansvarig.
Slutsatser
Under arbetet kom gruppen fram till att:
- Kommunikationsstaben behöver ha en renodlad redaktör för alla sociala medier
- alla kommunikatörer behöver ha ett gemensamt verktyg, till exempel Trello, för publiceringsplan för samtliga kanaler
- vi behöver ett strukturerat arbetssätt med våra digitala kanaler som både involverar Kommunikationsstaben och kommunikatörerna i förvaltningarna.
Kommunikationsdirektören har utsett Victoria Rydergård till redaktör för alla sociala medier. Hon har ett övergripande ansvar för alla våra gemensamma kanaler i sociala medier och är tillsammans med Oscar Schriever-Abeln kanalansvarig för Facebook.
Istället för att anta detta förslag till digitala strategin kommer vi att sjösätta den nya redaktörsorganisationen, se Organisation och budget. För att redaktörsgruppen ska ha ett verkligt ägarskap över mål och arbetssätt ska de tillsammans arbeta igenom förslaget till strategi en vända till.
Uppdrag till redaktörsgrupperna
Redaktörsgruppen för sociala medier och för webben får i uppdrag:
- att i november presentera ett reviderat förslag till digital strategi till strategigruppen för kommunikation.
- Då Linkedins algoritm ändrats så att uppehållstid värderas högt behöver redaktionen särskilt se över målen och arbetssätten för kanalen.
- Digitala strategin behöver kompletteras med avsnitt för Twitter och vårt digitala pressrum. - att presentera ett gemensamt digitalt verktyg för planering av samtliga kanaler. I dag används mediekalendern i Outlook.
- att hitta mötesformer och arbetssätt i redaktörsgruppen så att både Kommunikationsstaben och kommunikatörerna i förvaltningarna involveras såväl i det strategiska som i det dagliga arbetet med kanalerna.
Uppdrag till strategigruppen för kommunikation
- Reda ut frågor om bevakning utanför ordinarie arbetstider, bemanning och ersättning.
- Överväga om våra sociala mediekanaler ska ha ett annat syfte än marknadsföringskanal, exempelvis kundtjänstingång. Det kräver involvering från fler verksamheter i organisationen, exempelvis växeln och kristeam.
Kanske bör chatten skötas av vår växel, rekryteringsannonserna av vår rekryteringsenhet/HR och innehållet på sidan av oss kommunikatörer. På så sätt toppar vi laget, låter alla göra det de är bäst på och ger den bästa servicen till dem våra kanaler finns till för – våra medborgare.
Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?
Wenn Sie Feedback dazu senden möchten, was wir besser machen können, können Sie dies tun
Vielen Dank für Ihre Einreichung
Zuletzt aktualisiert: Dienstag, 19. Januar 2021